Rosnąca popularność tak zwanych phabletów, czyli smartfonów wyposażonych w ekrany o przekątnej przynajmniej 5,5 cala, wpływa negatywnie na sprzedaż mniejszych tabletów. Taki obraz rynku przedstawia najnowszy raport firmy analitycznej NPD DisplaySearch.

Liczba tabletów wysłanych do sklepów w pierwszym kwartale 2014 spadła w porównaniu z tym samym okresem rok wcześniej. Jest to pierwszy tego typu przypadek w historii tych urządzeń.

Według NPD, winą za ten stan rzeczy należy obarczyć coraz większe powodzenie phabletów - Konkurencja pomiędzy dużymi telefonami, a tabletami z ekranami o przekątnej 7-7,9 cali spowoduje zmniejszenie zapotrzebowania na tablety - napisał w oświadczeniu Hisakazu Torii, jeden z pracowników firmy.

W raporcie nie przewijają się nazwy konkretnych sprzętów, ale segment 7,9-calowych tabletów jest zdominowany przez iPada Mini. Wśród 7-calowców natomiast, prym wiodą na przykład Google Nexus 7 i Amazon Kindle Fire HDX.

Tabletyscreen Samsung

Udział mniejszych niż ośmiocalowe urządzeń w rynku tabletów wyniósł w 2013 roku 58%, ale ma systematycznie spadać. Do 2018, najpopularniejszymi wariantami rozmiarowymi tabletów mają być sprzęty o rozmiarach od 8 do 10,9 cala.

Apple zdaje się dostrzegać rosnący potencjał phabletów. Jeśli wierzyć nieoficjalnym doniesieniom, kolejna edycja iPhone'a doczeka się wersji z ekranem o przekątnej 5,5 cala. Druga z najpopularniejszych firm produkujących smartfony i tablety, Samsung, już oferuje klientom telefony takie jak na przykład 5,7-calowy Samsung Galaxy Note 3, czy 6,3-calowy Samsung Galaxy Mega.