Automaty ZUS umożliwiające składanie dokumentów papierowych i elektronicznych pojawią się w wybranych placówkach pocztowych. To kolejny efekt współpracy między Zakładem Ubezpieczeń Społecznych a Pocztą Polską.

Automaty ZUS czy też "zusomaty" były zapowiadane już w 2009 roku. Najpierw pojawiły się w placówkach ZUS.
Teraz Zakład Ubezpieczeń Społecznych postanowił wystawić te urządzenia poza mury swoich wspaniałych, przepięknych gmachów. Przedwczoraj ogłoszono, że zusomaty pojawią się w placówkach Poczty Polskiej, najpierw w ramach pilotażowego projektu, w którym weźmie udział pięć placówek z Warszawy, Gdańska, Lublina, Rzeszowa i Opola.

ZUSomat na Poczcie 24h/dobę


Placówki pocztowe, do których trafią zusomaty, dostępne będą dla klientów przez całą dobę i będą monitorowane przez pracowników ochrony. Dzięki tym urządzeniom klienci będą mogli:
  1. złożyć w formie papierowej dowolny dokument i wniosek z zakresu zadań realizowanych przez ZUS (w tym dokumenty ubezpieczeniowe) i otrzymać potwierdzenie ich złożenia;
  2. skorzystać z serwisów internetowych Zakładu, ze szczególnym uwzględnieniem dostępu do Platformy Usług Elektronicznych (PUE) i jej funkcjonalności (tutaj ZUS podaje przykłady stron (pue.zus.pl, www.zus.pl, e-inspektorat.zus.pl, www.mojaskladka.zus.pl);
  3. skontaktować się bezpłatnie z konsultantem Centrum Obsługi Telefonicznej.

Urządzenia posiadają monitor dotykowy, klawiaturę z wbudowanym trackballem i słuchawkę. ZUS zapewnia, że do automatów da się wygodnie podjechać wózkiem.

Zusomaty zostaną zainstalowane w następujących placówkach pocztowych:
  1. UP Rzeszów 2, ul. Adama Asnyka 9,
  2. UP Opole 1, ul. Krakowska 46,
  3. UP Lublin 1, ul. Krakowskie Przedmieście 50,
  4. UP Gdańsk, ul. Długa 23/28,
  5. UP Warszawa 1, ul. Świętokrzyska 31/33.

Klienci z pewnością będą mogli korzystać z urzędomatów w placówkach poczty przez najbliższy rok. Jeśli wszystko pójdzie dobrze, zusomaty pojawią się w kolejnych urzędach.

- Akcja udostępnienia urzędomatów w placówkach poczty ma na celu przede wszystkim zwiększenie zainteresowania obywateli nowymi usługami świadczonymi przez ZUS poza siedzibą Zakładu, przy wykorzystaniu nowoczesnych technologii - mówi Dariusz Śpiewak, członek Zarządu ZUS odpowiedzialny za IT i obsługę klientów.

- Mocno rozwijamy segment e-usług pocztowych i rozwiązań pozwalających klientom na samodzielne załatwianie spraw na poczcie o dowolnej porze, bez konieczności kontaktu z pracownikami firmy. Mam tu na myśli chociażby samoobsługowe strefy, gdzie klienci przez całą dobę mogą nadać lub odebrać przesyłkę oraz zapoznać się z ofertą grupy kapitałowej Poczty Polskiej - powiedział Ireneusz Piecuch, wiceprezes Poczty Polskiej.

Poczta Polska nie od dziś blisko współpracuje z ZUS-em. W marcu ubiegłego roku Dziennik Internautów opisywał współpracę obydwu instytucji, obejmującą kontrolę przekazów online oraz elektroniczne potwierdzenie odbioru. Z czasem ta druga usługa stała się dostępna nie tylko dla ZUS.
[Marcin Maj]