"Aktywni do setki" - pod takim hasłem Ogólnopolska Sieć Centrów Wolontariatu zainaugurowała kampanię społeczną poświęconą aktywizacji osób w wieku emerytalnym przy wykorzystaniu nowych technologii. Partnerami projektu są T-Mobile, Microsoft oraz Intel.

Według danych ZUS w 2013 roku w Polsce w wieku emerytalnym było 4,9 mln osób. Dla dotychczas aktywnych zawodowo osób przejście na emeryturę często stanowi wyzwanie. Dodatkowo, jak wskazuje Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji, seniorzy należą do grupy osób najrzadziej korzystających z internetu. Aby ułatwić im radzenie sobie z nową sytuacją, Centrum Wolontariatu zdecydowało się przeprowadzić kampanię "Aktywni do setki" promującą zaangażowanie społeczne, w tym wolontariat wśród osób przechodzących na emeryturę. Wszystko to przy wykorzystaniu urządzeń mobilnych i aplikacji stworzonych z myślą o użytkownikach 60+.

Aktywność seniorów nie musi sprowadzać się wyłącznie do opieki nad wnuczętami, pomocy dzieciom lub w ramach wspólnoty sąsiedzkiej. Czas na emeryturze to doskonała okazja do realizacji swoich pasji i rozwijania zainteresowań. To także dobra pora na podjęcie aktywności obywatelskiej, na którą często nie było wcześniej czasu. Akcja "Aktywni do setki" to propozycja dla tych, którzy chcą pozostać zaangażowani społecznie mimo zakończenia pracy zawodowej, wykorzystując przy tym rozwiązania technologiczne
- powiedział Dariusz Pietrowski, Prezes Stowarzyszenia Centrum Wolontariatu w Warszawie.

Autorzy kampanii "Aktywni do setki" chcą w szczególny sposób wykorzystać wolontariat kompetencyjny jako narzędzie, które przyniesie korzyści każdej ze stron. I tak na przykład emerytowany nauczyciel będzie miał szansę zaangażować się społecznie udzielając korepetycji dzieciom w świetlicach środowiskowych, odczuwając przy tym satysfakcję, że jego wiedza jest potrzebna innym. Prawnicy na emeryturze udzielający porad prawnych, księgowi pomagający wypełnić PIT, czy byli korektorzy, tłumaczący, jak poprawnie redagować tekst - przykłady wolontariatu kompetencyjnego osób dojrzałych można by mnożyć jeszcze długo.

Statystyki dotyczące wolontariatu w Polsce są zatrważające. Jesteśmy na ostatnim miejscu, jeśli chodzi o zaangażowanie społeczne w Unii Europejskiej. Co tydzień spotykam się z seniorami i tylko co piąty z nich ma bezpośredni dostęp do internetu. Informacja o możliwościach zaangażowania się społecznego powinna być szeroko komunikowana, aby mogła dotrzeć także do starszych osób, ponieważ to właśnie one - ze względu na swoje doświadczenie zawodowe, dyspozycyjność i odpowiedzialność - są świetnymi wolontariuszami
- powiedziała Jolanta Kwaśniewska Prezeska Fundacji "Porozumienie bez Barier".

Kampanii społecznej Centrum Wolontariatu towarzyszy oferta T-Mobile "Tablet III wieku". Dzięki tabletowi Modecom z systemem operacyjnym Windows 8.1 seniorzy oraz ich bliscy będą mogli korzystać z funkcji niedostępnych na żadnym innym urządzeniu. Już po uruchomieniu użytkownik zauważy 15 preinstalowanych aplikacji, wybranych pod kątem utrzymania aktywności osób 60+ oraz ułatwienia im codziennego funkcjonowania.

Osoby te posiadają ogromny kapitał wiedzy i umiejętności, dzięki czemu z powodzeniem mogą pełnić rolę ekspertów w swoich dziedzinach lub być inicjatorami działań, które posłużą innym. Niestety, spora część tych osób nie wie, w jaki sposób spożytkować swój potencjał. Mamy nadzieję, że dzięki nowym technologiom i właśnie tabletowi, który przygotowaliśmy specjalnie z myślą o osobach starszych, ułatwimy seniorom dostęp do miejsca, gdzie będą czuli się potrzebni i będą mogli podzielić się swoim doświadczeniem. Jestem przekonana, że to urządzenie pomoże im aktywnie uczestniczyć w życiu publicznym i społecznym, jak również pozwoli utrzymać dobrą kondycję psychofizyczną
- podkreśliła Małgorzata Rybak-Dowżyk, Dyrektor Departamentu Komunikacji Korporacyjnej, T-Mobile Polska.

Kluczowa aplikacja - Mój Wolontariat - została stworzona na wyłączność projektu "Tablet III wieku". Za jej pośrednictwem użytkownik będzie mógł wyszukać w najbliższym otoczeniu organizację, działającą na rzecz beneficjentów, którym chciałby pomagać. Urządzenie daje także wiele innych praktycznych możliwości. Udając się do wyszukanej przez aplikację Firmy.net apteki, senior będzie mógł sprawdzić po drodze promocje w supermarkecie, znalezione wcześniej przez aplikację Ceneo. Z kolei po powrocie będzie mógł przeczytać na tablecie jedną z 5000 książek w aplikacji Legimi lub zadbać o sprawność fizyczną dzięki rozwiązaniu Zdrowie i fitness. Wieczorem natomiast będzie mógł wybrać bajkę na dobranoc dla swoich wnuków w aplikacji Bajka Paweł i Gaweł lub zrelaksować się przy ulubionej stacji radiowej z Tuba.FM lub dzięki serialowi w TVN Player.

W pierwszych czterech miesiącach akcji seniorzy będą mogli skorzystać ze wsparcia technicznej Infolinii, w ramach której konsultanci udzielą wszelkich wskazówek związanych z logowaniem i korzystaniem z poszczególnych aplikacji.

Więcej informacji o działalności Ogólnopolskiej Sieci Centrów Wolontariatu można znaleźć na stronie www.wolontariat.org.pl

[Łukasz Szewczyk]