Tak jest w przypadku 99% transakcji zawieranych przez internet.


Składamy zamówienie w sklepie internetowym, sklep wysyła towar, kurier w ciągu 24 godzin puka do naszych drzwi, podpisujemy potwierdzenie, kurier wydaje nam paczkę, dziękujemy i odprawiamy kuriera, odpakowujemy paczkę i sprawdzamy jej zawartość. Wszystko jest w porządku i jesteśmy zadowoleni.



Tak być powinno za każdym razem... Jednak żyjemy w dobie szybkiego wzrostu e-gospodarki i lawinowo rosnącej ilości paczek wysyłanych przez sklepy internetowe. W tym samym czasie firmy przewozowe mają trudności z zatrudnieniem odpowiedniej liczby pracowników i należytym obsłużeniem paczek... Rośnie więc ilość skarg i reklamacji na towar dostarczany do klientów.



W większości przypadków są one spowodowane fizycznym uszkodzeniem towaru podczas transportu - pęknięciem, połamaniem, wgnieceniem lub jego zarysowaniem. Odruchową reakcją po zauważeniu uszkodzenia jest chęć złożenia reklamacji. Jednak tu mogą pojawiać się przysłowiowe schody... Dlaczego?


Zalecamy aby sprawdzić zawartość każdej przesyłki nawet jeżeli pozornie nie nosi śladów uszkodzenia.


Dlaczego? Jeżeli upadnie płasko na spód to nie będzie widać z zewnątrz śladu a zawartość może być uszkodzona. Ewentualny protokół szkodowy był spisany przy kurierze w momencie odbierania przesyłki. Pośpiech nie jest dobrym doradcą, a nieszczęścia chodzą po firmach spedycyjnych. Mimo dobrego zapakowania, zabezpieczenia i oznaczenia paczek jej losy od momentu wysłania przez sklep do chwili odbioru są zależne od firmy kurierskiej.



Dlatego nie odsyłajmy kuriera zanim nie rozpakujemy przesyłki i ją sprawdzimy. Podpisując potwierdzenie odbioru, potwierdzamy dobry stan towaru. Reklamacja po potwierdzeniu odbioru jest mocno utrudniona. Mamy prawo w obecności kuriera sprawdzić zawartość paczki pod względem ewentualnych uszkodzeń mechanicznych jak i tego czy jest ona kompletna zgodnie z naszym zamówieniem.



Zalecamy zawsze skorzystanie z tej możliwości. Ta samo, napisanie na protokole że opakowanie nie nosiło zewnętrznych śladów uszkodzenia również utrudnia reklamację. Każde, nawet najdrobniejsze uszkodzenie kartonu może oznaczać iż spadł płasko ze sporej wysokości.



Jak odebrać przesyłkę?


  • Podpisz list przewozowy, ureguluj ewentualną należność.
  • Poinformuj kuriera że chcesz w jego obecności otworzyć paczkę i sprawdzić zawartość.
  • Zdejmij z opakowania ewentualną folię stretch.
  • Sprawdź dokładnie stan kartonu i taśmy klejącej pod kątem uszkodzeń (zamoczenia, odkształcenia, rozerwania, dziury).
  • Rozpakuj paczkę, sprawdź czy niczego nie brakuje oraz czy zawartość nie jest uszkodzona.
  • Jeżeli wygląd paczki albo zawartości wzbudza najmniejszy niepokój spisz protokół szkody (w obecności kuriera) w dwóch identycznych egzemplarzach (jeden zostawiamy sobie, drugi zabiera kurier).
  • Skan albo fotografię protokołu szkody wyślij natychmiast na adres pomoc@proline.pl

Prosimy o obejrzenie paczki z każdej strony, czy taśma nie była odklejana, podklejana, rozcinana, sklejana powtórnie. Jeżeli zamawiamy szczególnie delikatny towar taki jak laptop czy obudowa komputerowa to po odebraniu paczki ale w obecności kuriera warto sprawdzić jej stan wewnątrz. Upuszczenie paczki płasko, pionowo w dół również może uszkodzić towar ale nie będzie widać tego po kartonie. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości prosimy o spisanie z kurierem protokołu (kurier ma taki obowiązek) i zaznaczenie w nim wyraźnie, ze paczka była uszkodzona i w jaki sposób! Jak to mówią przezorny, zawsze ubezpieczony.



W celu złożenia reklamacji należy zwrócić się do sklepu ProLine.pl, który był nadawcą paczki, przekazując Protokół Szkody.