Wymagania sprzętowe pod różne typy shaderów
Shaderpacki różnią się między sobą stopniem obciążenia. Na najniższym poziomie np. Solas, Photon, Potato Shaders lub wersjach Lite, nawet budżetowa karta graficzna jak GTX 1650 czy RX 6500 XT pozwoli grać w 1080p, choć z ograniczoną płynnością przy dużych efektach. Średnie shadery, dodające realistyczne światło, cienie i odbicia, wymagają mocniejszej grafiki, np. RTX 5060, RTX 5060 Ti co pozwala osiągać 60+ fps w 1080p przy umiarkowanych ustawieniach. Najbardziej zaawansowane shadery, takie jak Complementary Unbound, Rethinking Voxels (Ultra) - shaderpacki RTGI, potrzebują już mocnych kart pokroju RTX 5070 Ti, RX 9070 XT, RTX 5080 a nawet i RTX 5090 oraz procesora klasy i7 lub Ryzen 7 najlepiej z dużą ilością pamięci cache. Niektóre shaderpacki są tak ciężkie, że nawet mocne GPU przy wysokich ustawieniach i dużej rozdzielczości (np. 1440p lub 4K) będą miały problemy z płynną grą. Testy pokazują, że nawet z bardzo wydajnymi kartami, jak RTX klasy 5080 czy też 5090, wymagające shaderpacki potrafią mocno ograniczać FPS przy wysokich detalach. Nie bez znaczenia jest również pamięć RAM i dysk. Minimum 8 GB RAM to absolutne minimum pod shadery, a 16 GB zapewnia komfort przy modach i shaderach. Dysk SSD NVMe przyspiesza ładowanie światów i tekstur shaderów, choć nie wpływa bezpośrednio na FPS.