
Szczycąc się ponad milionem sprzedanych egzemplarzy jeszcze przed swoją oficjalną premierą, Minecraft stworzony przez Mojang przetrwał próbę czasu - nawet po przejęciu jego dewelopera przez Microsoft i późniejszym odejściu teraz-już-znacznie-bogatszego założyciela Mojang, Markusa "Notch" Perssona. Dwa lata temu Microsoft ogłosił, że zamierza zaktualizować grę o pakiet tekstur o rozdzielczości 4K i poprawioną grafikę - plan, z którego firma zrezygnowała na początku tego miesiąca po tym, jak niemożliwe okazało się zrównoważenie wydajności tak zwanego Super Duper Graphics Pack na poszczególnych platformach docelowych.
Teraz Microsoft współpracuje z Nvidią aby zaoferować coś innego: wsparcie przyspieszanego sprzętowo śledzenia ścieżek (path tracing) poprzez DirectX Raytracing (DXR), w sytuacji gdy gra działa na systemie z kompatybilnym sprzętem.
Ogłoszona w tym tygodniu na Gamescom aktualizacja oferuje znaczną poprawę wizualną w stosunku do podstawowych shaderów - choć w dużej mierze naśladuje poprzednie aktualizacje path-tracing, dostępne od zewnętrznych twórców. "Rzut oka na wynik jest oszałamiający. Miękkie cienie nadają magii jaskiniom i nocnemu otoczeniu - twierdzi Keoki Young z Nvidii. "Refleksje ożywiają wszechobecną w grze wodę. Refrakcje i efekty rozproszenia przekształcają wszystko, od szkła do błyszczących diamentów. Blokowy świat gry - gdy twórcza społeczność Minecrafta weźmie w tym udział - już nigdy nie będzie taki sam. A teraz dziesiątki milionów graczy, zaczynających grać w Minecraft, będą wymagać tylko więcej ".
"Ray tracing jest w centrum tego, co według nas jest przyszłością Minecrafta", twierdzi Saxs Persson, dyrektor kreatywny Minecraft w Microsoft. "RTX nadaje światu Minecrafta zupełnie nowy charakter. W normalnym Minecrafcie bryła złota wydaje się po prostu żółta, lecz przy włączonym ray tracingu naprawdę widać odblask, widać odbicia, można nawet zobaczyć odbite w nim moby.
Premiera nadchodzi w czasie, gdy Nvidia wciąż promuje możliwości akceleracji ray tracingu RTX dla wybranych kart graficznych Turing, chwaląc się szeregiem nadchodzących tytułów zawierających tę technologię: Dying Light 2, Synced: Off-Planet, Metro Exodus: The Two Colonels, Call of Duty: Modern Warfare, Control, Vampire: The Masquerade - Bloodlines 2, Watch Dogs: Legion i Wolfenstein Youngblood. Firma dostrzega jednak pewne negatywne reakcje ze strony programistów: Kunos Simulazioni ogłosił wcześniej w tym miesiącu, że symulator wyścigów Assetto Corsa Competizione, zaplanowany na listopad, nie będzie wspierał RTX, ponieważ "nie ma powodu, aby zabierać zasoby rozwojowe i czas na implementacje bardzo niskiej ilości klatek na sekundę. "
Nvidia opublikowała interaktywny obraz porównawczy, aby zademonstrować różnicę, jaką obsługa RTX czyni w Minecrafcie.