Francuska firma opracowuje pierwszy na świecie statek transportowy napędzany wodorem, który ma za jakiś czas zadebiutować jeszcze w tym roku. Statek zbudowany przez Compagnie Fluvial de Transport (CFT), będzie znajdować się na rzece Sekwanie w Paryżu, nie będzie podróżował po oceanach, jest przeznaczony wyłącznie do żeglugi śródlądowej. Jako jedyne źródło zasilania będzie wykorzystywał sprężony wodór wytwarzany w wyniku elektrolizy.
Statki towarowe nawigujące po oceanie pod wieloma względami zrewolucjonizowały światowy handel w ciągu ostatnich 50 lat, ale stały się również ogromnym czynnikiem przyczyniającym się do szkodliwych emisji gazów cieplarnianych. Większość statków jest zasilana "paliwem kopalnym", które emituje jeszcze więcej dwutlenku węgla i drobnych cząstek węgla niż paliwo rafinowane. Podsumowując, są drugim co do wielkości czynnikiem przyczyniającym się do zmiany klimatu. Projekt flagowy otrzymał zaledwie 6 milionów dolarów dofinansowania w 2018 roku z programu Unii Europejskiej w zakresie badań i innowacji o nazwie Horyzont 2020, mającego na celu dalsze badania nad transportem ładunków paliwowo-wodorowych. Jeden statek koncepcyjny napędzany wodorem pływa już w Paryżu, podczas gdy dwa dodatkowe statki są obecnie w budowie.
Przekształcenie znacznie większych morskich statków towarowych w napęd w energię wodorową może stanowić poważne wyzwanie logistyczne. Paliwa kopalne mają znacznie większą gęstość energii, zajmując mniej miejsca na statkach. Robienie postojów na tankowanie może również znacznie podnieść koszty eksploatacji statku towarowego - ale mimo to statek jest intrygującą koncepcją.
Zapotrzebowanie na bardziej zrównoważone technologie w śródlądowym transporcie wodnym rośnie. W ramach projektu Flagships cieszymy się, że możemy być liderem w zakresie ograniczania emisji z transportu i demonstrowania doskonałych cech wodorowych ogniw paliwowych w zastosowaniach wodnych- powiedział Matthieu Blanc, dyrektor CFT.
Statki towarowe nawigujące po oceanie pod wieloma względami zrewolucjonizowały światowy handel w ciągu ostatnich 50 lat, ale stały się również ogromnym czynnikiem przyczyniającym się do szkodliwych emisji gazów cieplarnianych. Większość statków jest zasilana "paliwem kopalnym", które emituje jeszcze więcej dwutlenku węgla i drobnych cząstek węgla niż paliwo rafinowane. Podsumowując, są drugim co do wielkości czynnikiem przyczyniającym się do zmiany klimatu. Projekt flagowy otrzymał zaledwie 6 milionów dolarów dofinansowania w 2018 roku z programu Unii Europejskiej w zakresie badań i innowacji o nazwie Horyzont 2020, mającego na celu dalsze badania nad transportem ładunków paliwowo-wodorowych. Jeden statek koncepcyjny napędzany wodorem pływa już w Paryżu, podczas gdy dwa dodatkowe statki są obecnie w budowie.
Przekształcenie znacznie większych morskich statków towarowych w napęd w energię wodorową może stanowić poważne wyzwanie logistyczne. Paliwa kopalne mają znacznie większą gęstość energii, zajmując mniej miejsca na statkach. Robienie postojów na tankowanie może również znacznie podnieść koszty eksploatacji statku towarowego - ale mimo to statek jest intrygującą koncepcją.