Mamy dość ciekawą plotkę o kartach graficznych Ampere nowej generacji firmy NVIDIA. Szepty pojawiły się wokół sfery technicznej, NVIDIA skontaktowała się z niektórymi partnerami w sprawie Ampere, aby przekazać obszerne informacje na temat koncentracji i konkurencyjności swojej rodziny kart graficznych nowej generacji serii RTX 3000 przed oczekiwaną premierą nowego zestawu w pierwszej połowie przyszłego roku.


Nvidia Ampere Feature

Zanim przejdziemy do tego, nie mogę nie wspomnieć, że wiele nowych szczegółów, które zamierzasz przeczytać, zdecydowanie należą do kategorii plotek, więc weź to z odrobiną soli. Biorąc to pod uwagę, jest wiele do strawienia, więc przejdźmy od razu!


Mówi się, że procesory graficzne NVIDIA Ampere z serii RTX 3000 oferują ulepszoną rasteryzację oraz "masywną" poprawę wydajności RTX w porównaniu z Turingiem.


Jedną z pierwszych rzeczy, które rzekomo chciała przekazać NVIDIA swoim partnerom, było to, że nadal zdecydowanie skupia się na technologii RTX. Ray Tracing był głównym celem firmy NVIDIA, dlatego ty, ja i wszyscy inni powinniśmy kupić kartę graficzną z serii RTX 2000. Jednak w zdecydowanej większości przypadków, które widzieliśmy do tej pory, wydajność po prostu nie jest dostępna, aby wzbudzić zainteresowanie większości osób.


Plotki potwierdzają, że zmieni się to wraz z Ampere. Firma obiecuje "masową" poprawę wydajności śledzenia promieni na całej płycie dzięki częściom nowej generacji serii RTX 3000 w porównaniu z obecną rodziną kart graficznych z serii Turing RTX 2000. Rdzenie Ampere Ray Tracing będą szybsze, bardziej energooszczędne, a procesory graficzne Ampere będą miały ich więcej w porównaniu do Turinga.


Kolejnym ważnym obszarem działania Ampere będzie rasteryzacja. Technologia ta była przedmiotem zainteresowania NVIDII od bardzo dawna i dlatego architektura graficzna firmy tradycyjnie odgrywa znaczącą przewagę nad AMD w zakresie przetwarzania skomplikowanej geometrii. Początkowo skupiono się na korporacyjnych akceleratorach Tesla i Quadro, na których profesjonaliści polegali przy projektowaniu i testowaniu produktów w środowisku 3D, w którym wydajność rasteryzacji była najważniejsza.


Widzieliśmy, jak NVIDIA postawiła na rasteryzację opartej na kafelkach, która została po raz pierwszy wprowadzona w Maxwell i miała wiele wspólnego z niesamowitym wzrostem wydajności energetycznej architektury w porównaniu do jej poprzednika Keplera. W miarę jak gry stają się coraz większe i bardziej złożone, rasteryzacja będzie nadal odgrywać kluczową rolę w umożliwieniu procesorom graficznym nowej generacji renderowania złożonych światów z większą wydajnością.


Koncentracja Ampere na Ray Tracing i Rasteyzacji naprawdę uderza w sedno, koncentrując się na obszarach, które będą miały największe znaczenie w następnej generacji gier wideo, które pojawią się w erze Playstation 5 i XBOX Scarlett.


Nvidia Geforce 20 Series Official Turing Ray Tracing 9

Przechodząc do drugiej części tego zrzutu plotek, wszystko to ma związek ze specyfikacjami. Teraz nie mamy jeszcze szczegółowych specyfikacji liczby rdzeni i buforów pamięci. Ale mamy kilka szczegółów dotyczących serii RTX 3000.


Procesory graficzne Ampere rzekomo będą miały większe bufory klatek na całej płycie w porównaniu do Turinga. Będą również działać w dowolnym miejscu pomiędzy 100-200 MHz wyższym w porównaniu do Turinga i zrobią to wszystko w jeszcze mniejszym budżecie mocy. Jest to w dużej mierze zasługą technologii procesowej EUV 7 nm, na której opiera się architektura Ampere, a także częściowo dzięki pewnym kluczowym ulepszeniom efektywności energetycznej w samej architekturze.


Procesory graficzne Ampere będą rzekomo działać przy nawet niższych granicach napięcia niż Turing - nawet poniżej 1,0 V - i istnieją spekulacje, że może to potencjalnie ograniczyć przetaktowywanie. Jednak po prostu jest zbyt wcześnie, aby zgadywać. Proces EUV firmy Samsung o długości 7 nm jest zupełnie nowy i po prostu nie można powiedzieć, na co go stać w przypadku wysokowydajnego układu GPU, takiego jak Ampere, dopóki nie przetestujemy go w laboratorium.


To prowadzi nas do ostatniej części tego zlepku plotek i dotyczy ceny. Seria Ampere będzie podobno kosztować mniej więcej tyle samo, co Turing. Jednak części z wyższej półki (RTX 3080 i RTX 3080 Ti) rzekomo kosztują nieco mniej niż RTX 2080 i 2080 Ti. Co powinno uszczęśliwić wielu entuzjastów NVIDIA.


Należy zauważyć, że jest bardzo wcześnie, aby mówić o cenach, które NVIDIA zwykle określa w ostatniej chwili. NVIDIA komunikowała swoim partnerom, że chce, aby oferta Ampere była bardziej konkurencyjna cenowo niż obecnie Turing. To, jak będzie na prawdę wciąż wisi w powietrzu i na pewno wpłynie na to, co AMD zrobi z Radeonem w przyszłym roku.


Podsumowując NVIDIA Ampere będzie oferawać:


  1. "Masywny" wzrost wydajności w ray tracingu.
  2. Wyższa wydajność rasteryzacji.
  3. Więcej vRAM na całej płytce.
  4. Niższe TDP.
  5. Nieznacznie wyższe częstotliwości zegara.
  6. "Potencjalnie" ograniczone możliwości podkręcania z powodu niższych napięć.

Biorąc to wszystko pod uwagę, NVIDIA była BARDZO dobra w utrzymywaniu ścisłej kontroli nad Ampere przez ostatni rok, z bardzo małą ilością informacji, które wydostały się na powierzchnię. W ciągu ostatnich kilku lat firma była ogólnie najlepsza w kontrolowaniu wycieków w porównaniu do obu konkurentów Intel i AMD. Jest więc prawdopodobne, że "zieloni" byli świadomi, że te szczegóły się ujawnią i chcieli, abyś dowiedział się trochę o Ampere przed jego przewidywaną premierą w pierwszej połowie 2020 roku. Chyba przekonamy się o tym w odpowiednim czasie.