W 2013 r. firma Epic Games bawiła się z możliwościami silnika Unreal Engine 4 w wersji demonstracyjnej Infiltrator. W tamtym czasie wyglądało to niesamowicie i nadal możesz czytać zdziwione komentarze sprzed 7 lat na YouTube . Oczywiście dziś winieta science fiction wygląda tak sobie. To zadziwiające, jak szybko niesamowita technologia staje się codzienna.


Cóż, znowu zaczynamy: Unreal Engine 5 wychodzi w przyszłym roku, a Epic Games ma nowe demo technologii PlayStation 5 o nazwie "Lumen in the Land of Nanite" i chce się nim pochwalić. Podobnie jak w przypadku wersji demonstracyjnej Infiltrator z 2013 roku, wygląda to oszałamiająco, z dynamicznym oświetleniem, fotorealistycznymi jaskiniami, a na koniec z całym rozpadającym się miastem.

W przypadku UE5 programiści nie będą musieli martwić się o liczbę polygonów. Mogą importować zasoby 3D wykonane z setek milionów, a nawet miliardów wielokątów, a silnik zajmie się resztą, przesyłając strumieniowo tę ultra-złożoną geometrię na maksymalnym możliwym poziomie szczegółowości. Brzmi to trochę niewiarygodnie, ale według prezesa Epic Games, Tima Sweeneya, polygon naprawdę liczy się jako miara graficznej wierności.

"Filozofia, która się za tym kryje, sięga lat osiemdziesiątych XX wieku, a idea REYES - "Render Everything Your Eye Sees" (pl. Renderuj wszystko, co zauważy Twoje oko) - to zabawny akronim, który oznacza, że biorąc pod uwagę praktycznie nieskończoną liczbę szczegółów, zadaniem silnika jest dokładne określenie, jakie piksele należy pokazać"- powiedział Sweeney podczas połączenia konferencyjnego z PC Gamer. "Nie oznacza to narysowania wszystkich 10 miliardów wielokątów w każdej klatce, ponieważ niektóre z nich są dużo mniejsze niż piksel. Oznacza to, że jest w stanie wykonać render, które nie usunie żadenego szczegółu, który jesteś w stanie dostrzec. A kiedy dojdziesz do tego punktu, wszystko będzie wyglądać tak jak powinno."

Hpb7dhys3a8h76brjwgvwe

Oprócz tego, że wygląda naprawdę dobrze, mamy nadzieję, że możliwości UE5 ułatwią programowanie między platformami małym programistom. Silnik obsługuje wszelkie potrzebne skalowania złożoności, nawet dla telefonów komórkowych.

"Jeśli masz spersonalizowane zasoby takie jak posągi, generowanie siatki o wysokiej rozdzielczości to jedno, ale generowanie takiego, które działa dobrze i wygląda dobrze z różnych odległości widzenia, to w rzeczywistości całkiem sporo pracy i chcieliśmy to ułatwić "- powiedział dyrektor techniczny Epic Games Kim Libreri.

"Do renderowania na tym poziomie szczegółowości potrzeba wielu różnych elementów", mówi Sweeney. "Jednym z nich jest wydajna karta graficzna i jej architektura, aby wygenerować niesamowitą ilość wielokątów, czyli mówiąc inaczej, wymagane jest dużo teraflopów. Drugim jest zdolność do wydajnego ładowania i przesyłania danych".

Czy to demo będzie działać na moim komputerze z RTX 2070 Super? Tak! Według Libreri, ta karta graficzna powin uzyskać "całkiem niezły" efekt. Dla porównania, GPU PlayStation 5, na którym nagrano film demonstracyjny, osiąga 10,28 teraflopów, podczas gdy RTX 2070 Super sięga nieco ponad 9 teraflopów.

N9drby3nhsreaeugnwpr7s

Pamiętajmy, że teraflopy to nie wszystko.

Jeśli chodzi o ładowanie i przesyłanie danych, Sweeney twierdzi, że architektura SSD PlayStation 5 jest "godna uwagi" i "znacznie wyprzedza komputery PC", ale nadal powiniśmy uzyskać "niesamowitą wydajność" dzięki dyskowi SSD NVMe, którego używam w PC. Jedno jest pewne: jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś, czas porzucić dyski twarde.

"Jednym z wielkich wysiłków, które zostały podjęte i trwają w Unreal Engine 5, jest optymalizacja pod kątem pamięci następnej generacji, aby przyspieszyć ładowanie o wielokrotność bieżącej wydajności" - powiedział. "Nie tylko trochę szybszy, ale znacznie szybszy, dzięki czemu można wprowadzić tę geometrię i wyświetlić ją, mimo że nie wszystkie mieszczą się w pamięci".

W demie pokazano również: nową technologię oświetleniową o nazwie Lumen, schludny system cząstek, który może naśladować zachowanie roju nietoperzy i karaluchów, system fizyki Chaos i rendering ambisonics (dźwięk przestrzenny 360 stopni). Powiedziano również, że wszystko to będzie ładnie współgrać ze śledzeniem RTX Nvidii, chociaż nie ma żadnych szczegółowych informacji na ten temat.

Zapowiedź Unreal Engine 5 ukaże się na początku 2021 roku, a pełna wersja pojawi się pod koniec przyszłego roku. Gry wyprodukowane w bieżącej wersji Unreal Engine mogą zostać przeniesione do UE5, a Epic zamierza tego dokonać z Fortnite.

Z Unreal Engine można korzystać bezpłatnie, a firma Epic zmienia również zasady dotyczące opłat licencyjnych. Od teraz, z mocą wsteczną do 1 stycznia tego roku, Epic nie będzie już pobierać żadnych opłat licencyjnych za pierwsze 1 mln USD przychodów z gry stworzonej za pomocą Unreal Engine. Wcześniej firma Epic zaczęła pobierać 5-procentową opłatę licencyjną po 3000 USD przychodu brutto w kwartale.