Coraz częściej potrzebujecie zestawów uniwersalnych, takich które sprawdzą się tylko podczas grania ale również podczas obróbki wideo czy też grafiki 3D. Wydajny zestaw do gier ma to do siebie, że bardzo często jego wydajność będzie również wysoka w obróbce wideo. Jeżeli jednak obróbka filmów jest głównym zadaniem dla Waszego komputera, a gry są tylko dodatkiem, to warto zwrócić uwagę na kilka aspektów, szczególnie jeżeli będziemy się poruszać w niższych budżetach. Jaki zestawy komputerowy będzie odpowiedni do obróbki wideo? Na jakie parametry warto zwrócić uwagę, oraz jak dobrze wykorzystać możliwości posiadanego przez Was sprzętu, aby obrabianie filmów szło jak po przysłowiowym maśle. W tym poradniku postaramy się odpowiedzieć na najczęściej zadawane przez Was pytania jak i również przedstawimy listę polecanych przez nas konfiguracji zestawów, do pracy z obróbką wideo w najpopularniejszych do tego programach, jak chociażby Adobe Premiere Pro, Sony Vegas PRO czy też DaVicni Resolve.

Adobe1

Jaki zestaw do obróbki wideo?

  1. Na co zwrócić uwagę przy doborze podzespołów do edycji wideo
  2. Procesor czy karta graficzna? Co ważniejsze w komputerze do edycji wideo?
  3. Polecane stacje robocze do obróbki wideo
  4. Wróćmy jeszcze do dysków
  5. Pytania i komentarze

Na co zwrócić uwagę przy doborze podzespołów do edycji wideo

Kompletując konfigurację zestawu do płynnej, szybkiej obróbki wideo musimy niestety zadbać zarówno o wydajny procesor jak i o wydajną kartę graficzną, szybkie dyski oraz odpowiednią ilość pamięci operacyjnej.

Procesor - jako przyzwoite minimum należy wybierać tutaj modele 6 rdzeniowe, 12 wątkowe. Jednak im więcej zainwestujemy w procesor, im więcej rdzeni oraz wątków będziemy mieć na pokładzie, tym praca stanie się płynniejsza. Warto decydować się na procesory nowej generacji, pomijając starsze układy nawet z większa liczbą rdzeni i wątków z jednego powodu - z powodu architektury. Nowe procesory posiadają najwydajniejsze rdzenie i często bywa tak, że bardziej wielordzeniowy procesor z poprzednich generacji ale na zdecydowanie mniej wydajnej architekturze, będzie po prosty w naszych zastosowaniach słabszy. Uważamy, że spokojnie można pominąć tutaj jakiekolwiek podkręcanie procesorów. Obecne procesory posiadają bardzo wysokie taktowania w trybie boost i korzyści z ich podkręcenia są dość małe, a trzeba się tutaj liczyć zarówno z temperaturami, kulturą pracy a przede wszystkim z stabilnością zestawu.

Procesor AMD czy Intel - patrząc na obecny stosunek wydajności do ceny, na ilość rdzeni i wątków do ceny, na żywotność platformy LGA1700 oraz AM4, naszym zdaniem bardziej opłacalnym wyborem będzie wybór procesora od niebieskich. Intelowskie procesory posiadają zintegrowane układy graficzne z QuickSync. Podczas pracy część zadań z procesora bierze na siebie wbudowany układ graficzny - mamy zapewnioną akcelerację podczas pracy na osi czasu jak i również nawet przy renderowaniu cześć pracy przejmuje integra odciążając tym samym rdzenie procesora, co przekłada się na jego mniejsze zużycie oraz niższe temperatury, a to oczywiście ma wpływ na kulturę pracy zestawu podczas pracy. QuickSync działa tylko i wyłącznie z formatami H264 oraz H265 i mało tego, program którego używamy do pracy musi obsługiwać taką metodę akceleracji. Przykładowo darmowa wersja DaVinci Resolve takiej możliwości nie posiada. QuickSync robił ogromną różnicę w czasach renderowania, kiedy mówiliśmy o procesorach z czterema rdzeniami czy czterema rdzeniami i ośmioma wątkami. W dzisiejszych czasach kiedy mam dostępne znacznie bardziej wielowątkowe oraz wydajniejsze procesory jak i również karty graficzne, to niekoniecznie przy renderowaniu ta technologia zrobi różnicę, a mało tego, może ona nawet spowolnić cały proces. O ile zostajemy na konsumenckich platformach LGA1700 oraz AM4, to procesory Intela z wysokimi zegarami świetnie spiszą się pakiecie Adobe, jak i również w DaVinci Resolve. Wychodząc poza te podstawki, np. w stronę TR4, do DaVicni warto wtedy postawić na AMD ze względu na znacznie większą ilość rdzeni i wątków.

Karta graficzna - NVIDIA z NVENC nie pozostawia tutaj raczej złudzeń, jeżeli chodzi o wybór karty graficznej. Wydajne karty graficzne z NVENC podczas renderowania wideo przejmują kodowanie wideo na siebie i robią to zdecydowanie szybciej od wielowątkowych, nowoczesnych procesorów. Z obsługą NVENC jest też podobnie jak z QuickSync - program w którym pracujecie, musi obsługiwać taką metodę akceleracji sprzętowej i też np. DaVinci Resolve takiej możliwości nie posiada.

Premiereorac

Pamięć operacyjna - jako minimum trzeba przyjąć tutaj 16GB DDR4 czy też obecnie DDR5, natomiast 32GB zapewnią już komfort nawet przy bardziej złożonych pracach. Musimy jednak dodać, że jeżeli ktoś dociśnie projekt w Adobe After Effects, to i tam 64 czy nawet 128GB może zostać wykorzystane w pełni. Jeżeli mamy dobierać więc kości pamięci do konsumenckich podstawek LGA1700, AM4 czy niebawem do AM5, to warto nie rozbijać się na kostki po 8GB a zacząć po prostu od 16GB dokładając kolejne, oczywiście o ile mam to w planach. Taktowania oraz opóźnienia. Tym aż tak bardzo byśmy radzili się nie przejmować, nawet jak dojdzie do mierzalnych różnic, to i tak mówimy tutaj nadal o różnicach mało albo i w ogóle nieodczuwalnych. Kolejną kwestią jest to, że kontrolery pamięci w procesorach nie zawsze obsłużą cztery kości pamięci na profilu np XMP 3600 MHz CL17 - w przypadku czterech kości bardzo często kończy się to na niższych taktowaniach. Różnica w cenie pomiędzy kompletami pamięci 3200 a 3600 MHz jest jednak na tyle mała, że warto i tak spróbować z kośćmi z wyższym taktowaniem. Należy pamiętać - ważniejsza stabilność niż wyższe cyferki.

Dyski - tutaj bez wątpienia wybór pada na dyski SSD na protokole NVMe pod złącze M.2. Czy jest konieczność inwestowania w najszybsze dyski najnowszej czwartej generacji? Według nas takiej konieczności nie ma, bo szybkie i dobre dysku generacji trzeciej zapewnią odpowiednią przepustowość odczytu oraz zapisu podczas pracy. Decydując się na dyski generacji czwartej, otrzymamy nieco lepsze czasu np. kopiowania surowego materiału, a w przypadku przenoszenia wyrenderowanego materiału na nośnik zewnętrzny, w 99% będziemy i tak ograniczeni prędkością zapisu nośnika. Przy kopiowaniu dużych plików, topowe dyski generacji czwartej wykonują zadanie blisko dwukrotnie szybciej od generacji trzeciej. Początkowo brzmi to bardzo fajnie ale dyski generacji trzeciej i tak są szybkie. Dla przykładu porównując Samsunga 980 Pro z KC2500 - kopiowanie pliku 25GB to odpowiednio czasy 10 i 20 sekund, kopiowanie pliku 40GB to czasy 15 i 33 sekund. Mówimy więc tutaj i tak o bardzo krótkich czasach operacji. Na magazyny danych wykorzystuje się najczęściej dalej standardowe dyski HDD w postaci wewnętrze czy też zewnętrznej czy też osobne serwery NAS. W przypadku bardzo intensywnej pracy z obróbką wideo, w przypadku zapisywania dziesiątek czy setek GB danych na naszych dyskach SSD M.2 NVMe może troszkę o nie zadbać dodając osobny dysk SSD SATA o pojemności 256GB, który posłuży nam na zapisywanie plików tymczasowych w tle.

Obudowa - przy wyborze obudowy warto zadbać o kilka aspektów - odpowiednia cyrkulacja powietrza, która zapewni optymalne temperatury naszych podzespołów, bo raczej chcemy uniknąć tutaj throttlingu związanego ze zbyt wysoką temperaturą naszych podzespołów. Drugą ważną rzeczą którą warto mieć na uwadze jeszcze przed zakupem obudowy to to, ile dana obudowa posiadać będzie miejsca na dyski 2,5 oraz 3,5 cala. Czasami jest tak, że dokładamy kolejny dyski do naszej stacji roboczej, a tu nagle brakuje nam miejsca i robi się problem. Jeżeli ktoś korzysta z napędu, to również warto zwrócić uwagę na obecność zatoki 5,25 cala w obudowie, choć tych obudów z tymi zatokami jest coraz mniej. Nie ma co panikować, napędy można dokupić zewnętrzne podłączane pod USB, które stają się coraz bardziej popularne.

Monitor - bardzo często zdarza się tak, że monitor kupujemy taki, na jaki po prostu nam zostało po zakupie przysłowiowej skrzynki. Warto jednak aby monitor na którym będziemy pracować posiadał taką samą rozdzielczość jak najczęściej obrabiany przez nas materiał. Matryca IPS czy VA? Ostatnio matryce VA do pracy z wideo są coraz częściej wybierane, bo mamy na tych matrycach porządne kolory i nie będziemy raczej mieć Black Bleedingu, który może występować na matrycach IPS w większym bądź mniejszym nasileniu i w ciemnych sceneriach może wręcz irytować. Bardzo dobrym i wygodnym rozwiązaniem są też monitory w proporcjach 21:9, w proporcjach w których praca na osi czasu jest o wiele bardziej komfortowa.

Monitorpremiere

Procesor czy karta graficzna? Co ważniejsze w komputerze do edycji wideo?

Odpowiedź zapewne Wam się nie spodoba. W większości przypadków będziemy potrzebować i wydajnego procesora i wydajnej karty graficznej. W przypadku Adobe Premiere Pro można dać nieco słabszą kartę graficzną z mocnym i wysoko taktowanym procesorem, ale w przypadku After Effects czy DaVinci Resolve oszczędzać na karcie już nie powinniśmy, bo w tych programach połączenie wielowątkowego procesora z mocną kartą graficzną daje nam dostęp do pełnej mocy obliczeniowej tychże właśnie programów. Karty graficzne z 4GB vram pozwolą nam w większości przypadków na komfortową pracę z materiałem 1080p, z 8GB vram śmiało możemy ruszać z materiałem 4K a jeżeli mówimy o bardzo złożonych, profesjonalnych projektach z masą efektów w jeszcze wyższych rozdzielczościach, to im nasza karta graficzną będzie miała więcej pamięci vram, tym oczywiście lepiej. A czy można zmontować film na domowy użytek na zintegrowanej karcie graficznej Intela? Tak można, i od takiej podstawowej konfiguracji zaczniemy, a niedługo pokażemy Wam na naszym kanale YouTube jak wygląda taka praca na integrze w Premiere Pro.

Polecane stacje robocze do obróbki wideo

Zaczynamy od podstawowego, przede wszystkim taniego zestawu na którym obrobicie swój materiał na domowy użytek. Mówimy tutaj oczywiście o prostych filmach, bez masy efektów na zasadzie - przyciąć, skleić, zrobić korektę kolorów, dodać efekt przejścia i napisy. Zestaw z procesor Intel Core i5 12600 na zintegrowanym układzie graficznym UDH 770, 16 GB pamięci z taktowaniem 3600 MHz oraz dysk SSD NVMe o pojemności 1TB. Zasilacz pozwoli w przyszłości na dołożenie dedykowanej karty graficznej, nawet RTX 3060. Procesor możemy podmienić na model i5 12600 czy nawet i5 12600K, który posiada dodatkowe rdzenie E-Core, oraz obydwa te model posiadają nieco wydajniejszy zintegrowany układ graficzny UHD770. W zasadzie jest to zestaw do pracy biurowej, do zastosowań domowych na którym jednak jak przyjdzie Wam zmontować film, to zrobicie to bez większego problemu Zestaw do obróbki wideo 2800 zł
Intel Core i5 12400 + iGPU
Procesor Intel Core i5-12400
Płyta Gigabyte B660M DS3H DDR4
Pamięci Patriot Viper Steel DDR4 16GB (2x8GB) 3600MHz CL170
Dysk Adata SSD XPG SX8200 PRO 1TB M.2 PCIe NVMe Gen3
Zasilacz Seasonic S12III Bronze 500W
Obudowa Krux Prism
Chłodzenie SilentiumPC Spartan 5
Buttonbuyakt


Następnie przechodzimy już do nieco bardziej konkretnych propozycji z dedykowaną kartą graficzną. Procesor 6 rdzeniowy, 12 wątkowy w połączeniu z kartą graficzną RTX 3050 posiadającą na pokładzie 8 GB pamięci vram. Dysk SSD M.2 NVMe o pojemności 1TB oraz 16 GB DDR4. Wyciszona obudowa w której pomieścimy dwa dyski 3,5 cala oraz aż 5 dysków 2,5 cala oraz wydajne i ciche chłodzenie zapewnią komfortową pracę. Mówimy tutaj jeszcze mimo wszystko o budżetowym zestawie do obróbki filmów, ale jest to konfiguracja na której bez problemu będziemy mogli poruszać się w programach do edytowania filmów. Mamy wydajny procesor z iGPU, NVENC, szybki dysk SSD oraz minimalną ilość pamięci. Można tutaj rozbudować ten zestaw o procesor i5 12600K, który posiada 10 rdzeni oraz 16 wątków, jak i również można dać jedną kość pamięci 16 GB o ile w planach będziemy mieli dołożenie kolejnej za jakiś czas Zestaw do obróbki wideo 5300 zł
Intel Core i5 12400 + RTX 3050 8GB
Procesor Intel Core i5-12400
Płyta Gigabyte B660 GAMING X DDR4
Gigabyte RTX 3050 EAGLE OC 8GB GDDR6
Pamięci Patriot Viper Steel DDR4 16GB (2x8GB) 3600MHz CL170
Dysk Adata SSD XPG SX8200 PRO 1TB M.2 PCIe NVMe Gen3
Zasilacz Seasonic CORE GC-650 Gold 650W
Obudowa be quiet! Pure Base 500
Chłodzenie SilentiumPC FERA 5
Buttonbuyakt


Dwa kolejne zestawy to już dość wydajne, dobre i wcale jeszcze nie takie drogie konfiguracje do pracy w Premiere Pro. Zestawy z kartą graficzną RTX 3060 z 12 GB vram, gdzie pierwszy z nich posiada 10 rdzeniowy i 16 wątkowy procesor i5 12600K oraz 16 GB DDR4. Druga konfiguracja oparta została już o procesor 12 rdzeniowy oraz 20 wątkowy z 32 GB pamięci DDR4 w dwóch kościach. Konfiguracje na których praca przy obróbce wideo będzie płynna i komfortowa a i z czasów renderowania zapewne będziecie zadowoleni. Jeżeli potrzeba Wam więcej przestrzeni dyskowej, to możecie wybrać model KC2500 o pojemności 2TB. Procesor i5 12600K posiada odblokowany mnożnik pod podkręcanie i jeżeli jednak ktoś z Was by się zdecydował na taki zabieg, to w zestawie niżej należy zmienić płytę na taką z chipsetem Z690 oraz trzeba zadbać o wydajniejsze chłodzenie procesora, chociażby F240 od SilentiumPC Zestaw do obróbki wideo 6500 zł
Intel Core i5 12600K + RTX 3060 12GB
Procesor Intel Core i5-12600K
Płyta Gigabyte B660 GAMING X DDR4
Gigabyte RTX 3060 VISION OC 12GB GDDR6 LHR
Pamięci Patriot Viper Steel DDR4 16GB (2x8GB) 3600MHz CL170
Dysk Adata SSD XPG SX8200 PRO 1TB M.2 PCIe NVMe Gen3
Zasilacz Seasonic CORE GC-650 Gold 650W
Obudowa be quiet! Pure Base 500
Chłodzenie SilentiumPC FERA 5
Buttonbuyakt


Zestaw do obróbki wideo 7500 zł
Intel Core i7 12700 + RTX 3060 12GB
Procesor Intel Core i7-12700
Płyta Gigabyte B660 GAMING X DDR4
Gigabyte RTX 3060 VISION OC 12GB GDDR6 LHR
Pamięć Patriot Viper Steel DDR4 32GB (2x16GB) 3600MHz CL18
Dysk Adata SSD XPG SX8200 PRO 1TB M.2 PCIe NVMe Gen3
Zasilacz Seasonic FOCUS GX-650 80Plus Gold 650W
Obudowa be quiet! Pure Base 500
SilentiumPC Navis F240
Buttonbuyakt


W kolejnej konfiguracji zostajemy przy procesorze i7 12700, bo mamy tutaj do czynienia z naprawdę wydajnym 12 rdzeniowym i 20 wątkowym CPU. Dokładamy wydajniejszy układ graficzny oraz rozbudowujemy dyski SSD. Wchodzimy w wydajne zestawy do obróbki wideo nawet dla bardziej wymagających osób. Zestawy do pracy zarówno w Adobe Premiere Pro jak i After Effects oraz DaVicni Resolve. Kartę graficzną możecie podmienić na modele z 12GB vram o ile Wasze projekty tyle pamięci potrzebują. Dla odmiany typowo po Premiere Pro możemy dać procesor Intel Core i9 12900 z nieco słabszą kartą graficzną i też taką opcję konfiguracji tutaj znajdziecie. Zestaw do obróbki wideo 11500 zł
Intel Core i7 12700 + RTX 3080 10GB
Procesor Intel Core i7-12700
Płyta Gigabyte B660 GAMING X DDR4
Gigabyte RTX 3080 Gaming OC 10GB GDDR6X LHR
Pamięć Patriot Viper Steel DDR4 32GB (2x16GB) 3600MHz CL18
Dysk Kingston SSD SKC2500 2TB M.2 PCIe NVMe Gen3
Zasilacz Seasonic FOCUS GX-850 80Plus Gold 850W
Obudowa be quiet! Silent Base 802
Chłodzenie Arctic Liquid Freezer II 360
Buttonbuyakt


Zestaw do obróbki wideo 11500 zł
Intel Core i9 12900 + RTX 3070 8GB
Procesor Intel Core i9-12900
Gigabyte Z690 GAMING X DDR4
Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8GB GDDR6 LHR
Pamięć Patriot Viper Steel DDR4 32GB (2x16GB) 3600MHz CL18
Dysk Kingston SSD SKC2500 2TB M.2 PCIe NVMe Gen3
Zasilacz Seasonic FOCUS GX-850 80Plus Gold 850W
Obudowa be quiet! Silent Base 802
Chłodzenie Arctic Liquid Freezer II 360
Buttonbuyakt


Na koniec kilka propozycji z górnej półki wydajnościowej oraz oczywiście jakościowej. Procesory z serii Intel Core i9 czyli 16-rdzeniowe i 24-wątkowe potworki, które mimo mniejszej ilości wątków nawet w DaVicni Resolve mają lepsze osiągi od 32 wątkowego procesora AMD Ryzen 9 5950X. Startujemy od kompletu pamięci 2x32GB, z dyskiem Samsunga 980 Pro o pojemności 2TB. Do tego przestronna obudowa w której pomieścicie masę dysków a za chłodzenie procesora będzie odpowiadać tutaj układ AiO Arctic Liquid Freezer II w rozmiarze 420 z trzema wentylatorami 140 mm P14. Zestaw do obróbki wideo 11500 zł
Intel Core i9 12900 + RTX 3080 12GB
Procesor Intel Core i9-12900
Gigabyte Z690 GAMING X DDR4
MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12GB LHR GDDR6X
Pamięć Kingston FURY Renegade RGB 64GB (2x32GB) 3600 CL18
Dysk Samsung SSD 980 PRO 2TB M.2 PCIe NVMe Gen4
Zasilacz Seasonic FOCUS GX-1000 80Plus Gold 1000W
Obudowa Fractal Design Define 7 XL Black TG
Chłodzenie Arctic Liquid Freezer II 420
Buttonbuyakt


Zestaw do obróbki wideo 11500 zł
Intel Core i9 12900K + RTX 3080 Ti 12GB
Procesor Intel Core i9-12900K
Gigabyte Z690 GAMING X DDR4
Gigabyte RTX 3080 Ti VISION OC 12GB GDDR6X
Pamięć Kingston FURY Renegade RGB 64GB (2x32GB) 3600 CL18
Dysk Samsung SSD 980 PRO 2TB M.2 PCIe NVMe Gen4
Zasilacz Seasonic FOCUS GX-1000 80Plus Gold 1000W
Obudowa Fractal Design Define 7 XL Black TG
Chłodzenie Arctic Liquid Freezer II 420
Buttonbuyakt


Zestaw do obróbki wideo 11500 zł
Intel Core i9 12900K + RTX 3080 Ti 12GB
Procesor Intel Core i9-12900K
Płyta ASUS TUF GAMING Z690-PLUS WIFI D4 DDR4
Gigabyte RTX 3090 Ti Gaming OC 24GB GDDR6X
Pamięć Kingston FURY Renegade RGB 128GB (4x32GB) 3600 CL18
Dysk Samsung SSD 980 PRO 2TB M.2 PCIe NVMe Gen4
Dysk Kingston SSD SKC2500 2TB M.2 PCIe NVMe Gen3
asilacz Seasonic PRIME PX-1300 80Plus Platinum 1300W
Obudowa Fractal Design Define 7 XL Black TG
Chłodzenie Arctic Liquid Freezer II 420
Buttonbuyakt


I co dalej?

Jeżeli dla kogoś wydajność i9 Alder Lake oraz karty graficznej pokroju RTX 3090 czy RTX 3090 Ti to jeszcze za mało, to niestety taka osoba musi wyjść poza LGA1700 i AM4 kierując się w stronę AMD TR4 i procesorów Threadripper. Jeżeli zaś chodzi o zwiększenie wydajności ze strony układu graficznego, to kłania się konfiguracja z kilku kart w multi GPU. Są to już bardzo wysokie koszty i raczej pozwolić na to mogą sobie profesjonalne firmy zajmujące się obróbką wideo na najwyższym poziomie. Wysoki koszt takich zestawów dla takich przedsiębiorstw nie jest ścianą nie do przeskoczenia, ponieważ takie zestawy przy takim zastosowaniu szybko zwracają wydane pieniądze. W przypadku chęci zakupu takich stacji, mowa tutaj o indywidulanych konfiguracjach uzgadnianych na bieżąco z klientem. Jeżeli potrzebujecie pomocy w konfiguracjach takich zestawów, to zapraszamy do kontaktu pomoc@proline.pl Na użytek domowy, na użytek półprofesjonalny a nawet i ten profesjonalny ostatnie stacje robocze w zestawieniu dadzą radę nawet przy obróbce materiału w rozdzielczości 4K i wyżej.

Wróćmy jeszcze do dysków

W konfiguracjach powyżej w większości przypadków znajduje się jeden dysk SSD M.2 NVMe. Jeżeli macie do dyspozycji jeszcze trochę środków finansowych, to może dodać do tego osobny dysk o pojemności ~ 500GB na system oraz programy. Odciążycie tym trochę główny dysk z zapisu, a i też macie w przypadku (odpukać) awarii dysku, drugi dysk do dyspozycji. Dodatkowo o ile naprawdę przerzucacie przez swój dysk masę danych, dziesiątki albo setki GB dziennie, to aby zadbać jeszcze bardziej o dyski NVMe, możecie dodać tani zwykły SSD SATA na zapisywanie plików tymczasowych które są tworzone i zapisywane na dysku podczas obróbki filmów. Magazynowanie danych, filmów to jest kwestie indywidulane, przeznaczone do tego są - dyski HDD (chociażby WD Red Plus), dyski zewnętrze czy też osobne serwery NAS często stosowane w firmach.

Pytania i komentarze