Według prognoz IAB Europe, rok 2016 będzie pierwszym w historii, w którym internet - dzięki wysokiej dynamice wzrostu - osiągnie pozycję lidera w segmencie wydatków reklamowych w Europie. W Polsce wydatki na reklamę online również rosną w dużym tempie.

Tak obiecujące wnioski dotyczące reklamy internetowej płyną z najświeższych prognoz IAB Europe, zawartych w publikacji "Paving the way: how online advertising enables the digital economy of the future". Wynika z niej również, iż reklama online jest główną siłą napędową europejskiej gospodarki cyfrowej, odgrywa ogromną rolę w rozwoju biznesu i otwiera drogę do szerszych innowacji w sektorze cyfrowym.

- Na naszych oczach dokonuje się historyczna, długo wyczekiwana zmiana - internet staje się w Europie liderem w segmencie wydatków reklamowych! Internet dowiódł, że jest równorzędnym z telewizją kanałem komunikacji, dzięki któremu można budować markę i skutecznie sprzedawać. W każdej kampanii powinien on być jednym z kluczowych wykorzystywanych kanałów, a nie tylko dodatkiem do kampanii w innych mediach. W Polsce również reklama cyfrowa utrzymuje się na fali wzrostowej, a marketerzy coraz chętniej inwestują w ten kanał. Po pierwszym półroczu br. wartość komunikacji cyfrowej wyniosła 1,45 mld złotych, co oznacza dodatkowe 196 mln zł w porównaniu do analogicznego okresu w roku wcześniejszym - wyjaśnia Włodzimierz Schmidt, Prezes Zarządu IAB Polska.

W ciągu ostatnich 15 lat reklama online przeistoczyła się z medium marginalnego (0,5% udziału w torcie reklamowym w 1999 roku) w drugie największe medium reklamowe w Europie, odpowiedzialne za 30,4% wydatków reklamowych w 2014 roku. Biorąc pod uwagę wydatki mediowe na poziomie 30,7 miliarda euro, w 2014 roku reklama online zajmowała jeszcze drugie miejsce w rankingu wydatków reklamowych tuż za telewizją (33,5 miliarda euro). Jednak - według prognoz IAB Europe - do końca 2015 roku Stary Kontynent będzie mógł oczekiwać przełomowej zmiany: digital zostanie liderem pod względem wydatków reklamowych.

[Łukasz Szewczyk]