Microsoft ujawnił na konferencji GDC 2014 pierwsze oficjalne szczegóły na temat interfejsu wysokopoziomowego programowania DirectX 12. Zapowiada się zatem mały przełom w branży gier - nie tylko dla komputerów stacjonarnych, ale też konsol i urządzeń mobilnych.

DX12 zapewni znaczny, bo nawet dwukrotny, wzrost wydajności w grach (i innych graficznie wymagających aplikacjach) nie tylko pecetom, ale także Xboksowi One i telefonom z Windows Phone. Związane jest to przede wszystkim z wielowątkowością i lepszym wykorzystaniem wszystkich rdzeni procesorów. Posiadaczy najnowszej konsoli firmy Microsoft z pewnością ucieszy informacja, że ich sprzęt odrobi straty względem PlayStation 4. Gry, które lepiej lub gorzej radzą sobie w niższych rozdzielczościach (np. 720p czy 900p), po aktualizacji DX zapewnią znakomitą rozgrywkę w rozdzielczości 1080p.

Nowy DirectX będzie kompatybilny z większością (wg szacunków jest to około 80% rynku) obecnie używanych akceleratorów graficznych. Starsze karty grafiki wspierające DirectX 11 wesprą również DirectX 12 (a przynajmniej tak będzie w przypadku produktów firmy NVIDIA), to wzrost wydajności spowoduje również znaczne zwiększenie wydzielanego ciepła przez owe podzespoły.

Renderując dokładnie tą samą treść, DirectX 12 pobiera ponad 50% mniej mocy niż jego poprzednik. Kluczową poprawą w DirectX 12 jest jego zdolność do inteligentnego dzielenia obciążenia dla wielu rdzeni procesora, demo ukazuje nam korzyści płynące z takiego rozwiązania.

Zmniejszone zużycie energii, bezpośrednio nie przyczynia się do zwiększenia wydajności, ale dzięki temu GPU/CPU jest chłodniejsze. Na swoim blogu MSDN, Microsoft ujawnia, że: "W niektórych przypadkach, DirectX 12 może uruchomić grę, w którą nie da się zagrać na DirectX 11 i to nawet bez zwiększania mocy jakie urządzenie zużywa".

Nowe API korzysta z tzw. lower-level GPU access oraz poprawia wykorzystanie zasobów wielordzeniowych procesorów (CPU utilisation). Stało się to możliwe dzięki współpracy AMD, nVidia i Intela z Microsoftem przy tworzeniu nowego API DirectX 12.