Microsoft zaprezentował ofertę tytułów na wyłączność dla konsoli Xbox One oraz ogłosił wsteczną kompatybilność konsoli Xbox One z grami na konsolę Xbox 360, tym samym tworząc najszerszy katalog gier w historii marki. Firma przedstawiła również kierunki rozwoju usługi Xbox Live.

90-minutową prezentację Xbox E3 otworzył pierwszy publiczny pokaz rozgrywki z "Halo 5: Guardians" oraz ogłoszenie zupełnie nowego trybu gry wieloosobowej - Warzone - opartego na jednoczesnej rozgrywce w grupie 24 osób rywalizujących z przeciwnikami o sztucznej inteligencji lub innymi graczami. Microsoft Studios, wraz z legendarnym japońskim twórcą gier Keiji Inafune, oraz Markiem Pacinim i członkami Comcept i Armature Studio (twórcami serii "Metroid Prime"), przedstawili zupełnie nowy tytuł "ReCore", dedykowany wyłącznie platformie Xbox One. Deweloperzy z Mojang AB zademonstrowali natomiast przerobioną wersję przebojowej gry "Minecraft" dla Microsoft HoloLens, pozwalającą graczom dosłownie "spojrzeć" na świat Minecraft w zupełnie nowy sposób.

Reprezentujący firmę Electronic Arts Peter Moore ogłosił rozszerzenie katalogu EA Access, programu otwierającego graczom dostęp do gier EA, o grę "Titanfall". Dodatkowo, usługa EA Access została bezpłatnie udostępniona wszystkim abonentom Xbox Live Gold na czas trwania targów E3.

Microsoft ogłosił również program Game Preview na konsoli Xbox One, dzięki któremu gracze uzyskają dostęp do cyfrowych wydań gier jeszcze w trakcie ich produkcji i będą uczestniczyć w procesie ich tworzenia, zgłaszając twórcom komentarze i sugestie. Game Preview będzie dostępne w formie pilotażowej już w tym tygodniu.

Microsoft prezentuje największy katalog gier w historii marki Xbox

Jeszcze w tym roku, na konsoli Xbox One zadebiutuje "Halo 5: Guardians" oraz szeroka oferta tytułów na wyłączność, w tym "Forza Motorsport 6", "Rise of the Tomb Raider", "Gears of War: Ultimate Edition", "Fable Legends" i "Rare Replay".

W trakcie konferencji Microsoft zapowiedział również szereg gier na Xbox One i Windows 10 zaplanowanych na rok 2015 i później, wśród nich tytuły na wyłączność, gry światowych twórców oraz gry niezależne wydawane w programie ID@Xbox:
  • Ashen (wyłącznie na Xbox One)
  • Beyond Eyes (w pierwszej kolejności na Xbox One i PC)
  • Cuphead (wyłącznie na konsole Xbox)
  • Dark Souls III
  • Fable Legends (gra na wyłączność)
  • Fallout 4 (premiera 10 listopada 2015)
  • FIFA 16 (premiera 22 września 2015)
  • Forza Motorsport 6 (gra na wyłączność; premiera 15 września 2015)
  • Gears of War: Ultimate Edition (gra na wyłaczność, premiera 25 sierpnia 2015)
  • Gears of War 4 (gra na wyłączność; premiera w 2016)
  • Gigantic (gra na wyłączność)
  • Halo 5: Guardians (gra na wyłączność; 27 października 2015)
  • Plants vs. Zombies Garden Warfare 2 (premiera w 2016)
  • Rare Replay (gra na wyłączność; premiera 4 sierpnia 2015)
  • ReCore (gra na wyłączność, premiera wiosną 2016)
  • Rise of the Tomb Raider (gra na wyłączność; premiera zimą 2015)
  • Sea of Thieves (gra na wyłączność; premiera zimą 2016)
  • Tacoma (w pierwszej kolejności na Xbox One i PC)
  • Tom Clancy's Rainbow Six Siege (premiera 13 października 2015)
  • Tom Clancy's The Division (premiera 2016)

Na konsoli Xbox One, jeszcze w tym roku, będą także dostępne tytuły największych światowych wydawców, wśród nich m.in.:
  • Star Wars: Battlefront (premiera 19 listopada 2015)
  • Need for Speed (premiera 3 listopada 2015)
  • Assassin's Creed: Syndicate (premiera listopad 2015)
  • Call of Duty (premiera zimą 2015)

Wsteczna kompatybilność dla gier z konsoli Xbox 360 na konsoli Xbox One

Pod koniec tego roku Xbox One będzie jedyną konsolą na rynku oferującą natywnie wsteczną kompatybilność z grami Xbox 360, bez dodatkowych opłat i ze wszystkimi funkcjami Xbox One jak zrzuty ekranu, transmitowanie czy rejestrowanie rozgrywki. Wsteczna kompatybilność była jedną z najczęściej wymienianych funkcji, oczekiwanych przez użytkowników. Ponad 100 klasycznych gier z konsoli Xbox 360 będzie dostępnych od premiery nowej funkcji, a katalog z czasem będzie się powiększał.

Podczas, gdy nie wszystkie tytuły z konsoli Xbox 360 będą dostępne od premiery nowej funkcjonalności na Xbox One, fani mogą zgłaszać swoich kandydatów poprzez Xbox Feedback, a ich sugestie będą kierowane do wydawców gier przy kolejnych aktualizacjach katalogu.

Zaawansowane technologie dostępne dla konsoli Xbox One

Współpracując z zawodowymi graczami, Microsoft opracował kontroler Xbox Elite Controller - profesjonalnie wykonany kontroler do konsoli pozwalający na dostosowanie do swojego stylu gry parametrów takich, jak czułość spustów czy przypisanie funkcji do poszczególnych przycisków. Gracze będą mogli korzystać z nowego kontrolera zarówno na konsoli Xbox One jak i na komputerach z systemem Windows 10.

Microsoft potwierdził także szczegóły współpracy z Oculus VR LLC w ramach której każdy zestaw z goglami Oculus Rift będzie zawierał kontroler bezprzewodowy Xbox One, wpierający rozgrywkę w wirtualnej rzeczywistości na Windows 10 i Xbox One. Posiadacze konsol Xbox One będą mogli również grać w tytuły konsolowe na komputerach z Windows 10, wykorzystując gogle Oculus Rift.

Microsoft ogłosił również partnerstwo z Valve VR, czego wynikiem będzie szereg dodatkowych możliwości gry w wirtualnej rzeczywistości na Windows 10.

Microsoft HoloLens otwiera zupełnie nowe możliwości w zakresie gier i wirtualnych doświadczeń, w tym w Minecraft dla HoloLens pozwalającym na korzystanie w grze z pełnej obsługi 3D.

Jeszcze przed konferencją Microsoft ogłosił przeniesienie najlepszych funkcji Xbox One na system Windows. Nowa aplikacja Xbox na PC pozwoli między innymi na korzystanie z sieci społęcznościowej na komputerze oraz przesyłanie gier z Xbox One na urządzenia z Windows 10.

[Łukasz Szewczyk]