Korzystanie z nowych technologii i internetu to nasza codzienność. I choć 76% obywateli Unii Europejskiej twierdzi, że istnieje duże ryzyko stania się ofiarą cyberprzestępczości, to niewielu stara się poprawić swoje bezpieczeństwo w sieci.

Jak wynika z badania Eurobarometru, 48% internautów w ciągu ostatniego roku nie zmieniło żadnego ze swoich haseł internetowych. 12% doświadczyło z kolei włamania na konto poczty elektronicznej lub profil w portalu społecznościowym. Szczególnie martwią oszustwa bankowe lub dotyczące kart kredytowych - ofiarą padło aż 7% badanych.

Internauci obawiają się nieuczciwego wykorzystywania danych osobowych (37%) oraz niebezpieczeństw związanych z płatnościami internetowymi (35%). W związku z tym tylko 50% użytkowników sieci decyduje się na robienie zakupów online czy korzystanie z internetowych usług bankowych. Cieszy fakt, że 87% respondentów wystrzega się ujawniania w internecie informacji osobistych.

Niewątpliwie obawa przed cyberatakiem szkodzi gospodarce cyfrowej oraz społecznej aktywności online. Z kolei brak wiedzy sprzyja nieodpowiedzialnym zachowaniom internautów.

Ważne są działania promujące bezpieczeństwo w internecie, zwłaszcza kiedy liczba spraw, które można załatwić online, wzrasta, tak jak przybywa osób korzystających ze smartfonów czy tabletów
- mówi serwisowi infoWire.pl Andrzej Lewiński, z-ca Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych

Świadome korzystanie z dobrodziejstw techniki i edukacja z pewnością pozwolą na większą ochronę przed ciemną stroną sieci.

[Łukasz Szewczyk]