Open AI, organizacja typu nonprofit zajmująca się badaniami na polu sztucznej inteligencji ogłosiła swoje istnienie 11 grudnia 2015 roku. Z budżetem na poziomie 1 miliarda USD dotowanym przez prominentnych inwestorów pokroju Elona Muska (PayPal, Space-X, Tesla), Reid Hoffmana (Linkedin), Petera Theila (PayPal), firma postawiła przed sobą ambitną agendę rozwojową. Jej celem jest zapewnienie by sztuczna inteligencja była korzystna dla ludzkości.

Ai Mozg Sztuczna Inteligencja Serce

Sztuczna inteligencja - sprzeczne opinie


Zarówno agenda rozwojowa jak i cele firmy bazują na przesłance mówiącej, że w przyszłości maszyny będą dysponować inteligencją znacząco przekraczającą ludzki poziom i potencjalnie obrócą się przeciwko ludzkości.

Ten scenariusz został szczegółowo wyjaśniony w książkach Ray'a Kurzweila "Wiek świadomych maszyn" i "Nadchodzi osobliwość", jak również w licznych rozprawkach i artykułach. Kurzweil przekonująco dowodzi słuszności hipotezy osobliwości i daje rasie ludzkiej 50 procent szans na przetrwanie takiego starcia.

Czołowe badacze i inwestorzy nie tylko są przekonani do jego argumentacji, ale również skłonni do finansowania badań na temat zarządzania i kontrolowania potencjalnej superinteligencji. W tym samym czasie, niektórzy z najbardziej wpływowych intelektualistów 20 wieku, w tym Daniel Dennett (Uniwersytet Tufts ) i Noam Chomsky (MIT), chcą odrzucenia idei osobliwości, traktując ją jako miejską legendę lub nawet jako science fiction.

Więc co powinniśmy wierzyć?


Być może powinniśmy mniej myśleć o osobliwości jako takiej, a więcej o tym jak technologia rozszerzania rzeczywistości za pomocą różnego typu bio i nano technologi, stopniowo i drobnymi krokami, zmienią sposób w jaki funkcjonujemy?

Krótka ankieta przeprowadzona w 2015 przez Edge.org pokazała, że o ile zagorzali naukowcy i technolodzy zwykle skłaniają się do być niemal pewnym możliwości postania osobliwości w za naszego życia, o tyle naukowcy społeczni, filozofowie i intelektualiści się znacznie bardziej sceptyczni.

Wygląda to tak, jakby mocno krytykowany esej C.P. Snow'a '"The Two Cultures", jest nadal aktualny po ponad 50 latch od pierwszego wydania i po kilku dekadach międzynarodowych i interdyscyplinarnych programów badawczych.

Chociaż są z pewnością są więcej niż dwa punkty widzenia na zagadnienie osobliwości, technolodzy i intelektualiści zazwyczaj mają zwyczaj przyjmowania jednej z dwóch odrębnych postaw. Pewnie nie nikogo nie zdziwi to, że technolodzy chętniej przyjmują materialistyczne podejście bazujące na paradygmacie stricte naukowym, podczas gdy intelektualiści z drugiej strony wtórują bardziej filozoficznemu podejściu.

Ai Sztuczna Inteligencja Mózg I Serce

Kluczową kwestią wydaje się być, czy ktoś wierzy, że ludzki mózg jest maszyną, czy nie.


Naukowcy i technolodzy zajmujący się na co dzień zagadnieniem sztucznej inteligencji odpowiadają zwykle na to pytanie ze sporą dozą pewności. "Oczywiście, że ludzki mózg jest maszyną", mówią, "to tylko kwestia czasu i środków na badania, zanim uda się nam rozwiązać problem stworzenia prawdziwie ludzkiej inteligencji." Nawet sceptycy, tacy jak Paul Allen (jeden z twórców Microsoft), wierzą, że w końcu osobliwość "może się zdarzyć". W końcu, "mózg dorosłej osoby jest skomplikowanym lecz skończonym tworem, więc sposób jego funkcjonowania prędzej czy później może zostać poznany dzięki nieustającemu wysiłkowi coraz większej ilości ludzi."

Podstawowym założeniem, oczywiście, jest to, że w pewnym momencie w przyszłości naukowcy będą w stanie ożywić martwą materię. Jeśli uda się tego dokonać to wykładniczy wzrost mocy obliczeniowej, eksplozja inteligencji i problem z odpowiednim jej kontrolowaniem będzie stanowiło z pewnością poważne ryzyko egzystencjalne.

Jeśli, z drugiej strony, ludzki mózg nie jest maszyną, jeżeli jest czymś innym, czymś więcej, może czymś z duszą, czymkolwiek ona jest, to ludzka świadomość nie jest zagadnieniem technologicznym, ale filozoficznym i jako takim nie może rozwiązane poprzez zastosowanie metod naukowych.

Z punktu widzenia intelektualisty, nauka jest grą semantyki i języka a superinteligencja to wielkie słowo. Na razie nie mamy pojęcia czym jest inteligencja, nie wspominając o superinteligencji. Zbyt często zakładamy, że obserwacja stanowi wiarygodną reprezentację zjawisk subiektywnych, podczas gdy w rzeczywistości nie są. Jest i zawsze będzie luka między rzeczywistością a naszym odzwierciedlaniem rzeczywistości.

Udowodnienie teorii naukowej lub hipotezy nie jest tym samym, co dotarcie do prawdy, a na pewno nie jest wystarczające do przewidywania przyszłości. Intelektualiści są zazwyczaj wrażliwi na tego rodzaju argumentację i często sfrustrowani powstawaniem szczegółowych równań matematycznych na podstawie mniej lub bardziej nierealistycznych założeń.

Kilka pytań o AI, czyli sztuczną inteligencję.


Być może powinniśmy mniej myśleć o osobliwości jako takiej, a więcej o tym jak technologia rozszerzania rzeczywistości za pomocą różnego typu bio i nano technologi, stopniowo i drobnymi krokami, zmienią sposób w jaki funkcjonujemy?

Być może prawdziwa superinteligencja nie jest pojedynczą jednostką, ale środowiskiem sieciowym w którym myślenie nie jest już aktywnością indywidualną?

Być może globalny mózg składa się nie tylko z wszystkich połączonych urządzeń, ale także ludzi połączonych za pomocą tych urządzeń niczym wszechobecny cyborg z miliardami bijących serc?
Truls Unholt