Jeszcze raz odtrąbiamy "rok mobile". Tym razem przychodzi na pomoc statystyka - przez smartfony i tablety kupujemy coraz chętniej. Tak wynika z najnowszego raportu mShopper "Polacy na zakupach mobilnych".

Coraz chętniej kupujemy mobilnie - 40% Polaków korzystających ze smartfonów i tabletów przynajmniej raz dokonało "płatności mobilnej". Liczy się nie tylko płacenie przez telefon czy tablet za dokonane zakupy, ale też płatności zbliżeniowe telefonem, kupowanie aplikacji, płacenie za bilety czy doładowanie konta (dwie ostatnie "płatności mobilne" są najbardziej powszechne).

- Przystępując do przygotowania raportu zakładaliśmy, że jeszcze bardzo niewielki odsetek Polaków kupuje z wykorzystaniem urządzeń mobilnych. Typowaliśmy mniej niż 10%, a tymczasem okazało się, że 24% internautów ogółem i 33% internautów kupujących w sieci kupiło w ciągu ostatnich 6 miesięcy mobilnie - mówi Katarzyna Czuchaj-Łagód z Mobile Institute, agencji przeprowadzającej badania.

Z raportu wynika, że zwiększa się nie tyle zainteresowanie zakupami mobilnymi, co tzw. podejście omnichannel. Swobodnie przechodzimy między urządzeniami, np. zaczynamy zakupy na domowym komputerze, a kończymy na telefonie.

Jak wynika z raportu, sam kanał mobilny nie jest dla nas problemem podczas zakupów - tylko 3% badanych deklaruje, że nigdy nie kupi niczego przez "mobile". Chodzi raczej o to, że nie mamy wyrobionego nawyku kupowania mobilnego - 43% internautów podaje, że nie ma takiej potrzeby. Katarzyna Czuchaj-Łagód dodaje, że ludzie są chętni do kupowania mobilnego, ale biznes nie nadąża za zwolennikami migrowania między kanałami. Nie oferuje im możliwości, które skłoniłyby do kupowania mobilnego.

Głównym czynnikiem, który decyduje o tym, czy kupujemy przez urządzenia mobilne, czy w "dużym" internecie, jest wygoda. Tyle że różnie rozumiana - przez jednych jako łatwe korzystanie z dużego urządzenia, przez innych jako możliwość kupienia "tu i teraz". Są wśród nas tacy, którzy kupują wyłącznie mobilnie - 5% internautów tylko przez smartfony, 3,5% tylko przez tablety. Większość tych osób mówi, że zwykle kupuje w biegu lub nie ma czasu usiąść do komputera, żeby zrobić zakupy.

Dla fanów mobile nie istnieją różnice demograficzne - porównywalnie kupują mężczyźni i kobiety czy mieszkańcy wsi i dużych miast. Ciekawe jest to, że mieszkańcy wsi nastawieni są do m-zakupów bardziej entuzjastycznie niż mieszkańcy dużych miast.

Raport mShopper jest pierwszym tak dużym opracowaniem na temat mobilnych zakupów w Polsce. W badaniu wzięło udział prawie 3000 respondentów, z czego w analizie uwzględniono całkowicie wypełnione ankiety 2716 internautów, w tym 1000 kupujących mobilnie. Dotychczas brakowało kompleksowych informacji na temat zakupowych zwyczajów Polaków w odniesieniu do kanału mobilnego - mówi Łukasz Kłosowski, wydawca serwisu o marketingu mobilnym GoMobi.pl, który jest partnerem merytorycznym raportu. - Najbardziej mnie cieszy fakt, że pierwszy raz w Polsce udało nam się kompleksowo zbadać także temat płatności mobilnych.

Przygotowanie raportu wsparło Allegro, które podzieliło się ciekawymi statystykami dotyczącymi zakupów z wykorzystaniem ich aplikacji mobilnej. Jak podał Patryk Bukowiecki, Head of Mobile w Allegro: Aplikacje mobilne Allegro na platformy iOS, Android i Windows Phone zostały pobrane już ponad 5 milionów razy. Widzimy, że popularny pogląd, że zakupy mobilne napędzają urządzenia z systemem iOS, nie do końca jest prawdziwy. 75% transkacji przez aplikację Allegro pochodzi z z urządzeń z Androidem. Średnia wartość zakupów wynosi 70 zł, dla użytkowników urządzeń z iOS jest niewiele wyższa.

Raportowi patronuje Izba Gospodarki Elektronicznej, która udostępnia pełny dokument na swoich stronach.

[Joanna Ryńska]