Nową funkcję - elektroniczny przewodnik po programie telewizyjnym (EPG) z podpowiedzią - zaoferowała TVP wszystkim odbiorcom swojej Platformy Hybrydowej. Jak przekonuje nadawca, to pierwsze takie rozwiązanie w standardzie TV hybrydowej w skali świata.

EPG z podpowiedzią (czy sugestią) polega na mechanizmie proponowania konkretnych pozycji wybranych spośród wszystkich kanałów TVP dostępnych naziemnie na MUX-3 zgodnych z preferencjami danego widza. Preferencje są określane na podstawie tego, co dany widz oglądał wcześniej. Po włączeniu telewizora na ekranie pojawi się podpowiedź, sugerująca, co warto obejrzeć w najbliższym czasie na antenach TVP. System ma zbierać informacje (anonimowo), jakie programy były najchętniej oglądane na urządzeniach z włączoną usługą HbbTV.

Dziś oferta ta dotyczy ponad 760 tys. gospodarstw domowych, bo tyle jest w kraju odbiorników w wymaganym standardzie, których użytkownicy korzystają z usług i serwisów hybrydowych telewizji publicznej. Jednak biorąc pod uwagę, że średnio rocznie w Polsce sprzedaje się ok. 2 mln telewizorów i praktycznie wszystkie one dysponują standardem HbbTV, rozwój i potencjał nowej usługi jest ogromny

O tym osiągnięciu TVP, która lideruje w Polsce praktycznie we wszystkich dziedzinach technologicznego rozwoju, poinformowano w czwartek, 15 stycznia na konferencji HbbTV Summit Poland poświęconej rozwojowi telewizji hybrydowej. Zaprezentowano na niej również informacje na temat przyszłości standardu HbbTV i omówiono stan rozwoju telewizji hybrydowej na rynkach: niemieckim, czeskim i polskim.

A o tym, że miniony rok był szczególny dla HbbTV (zwanej czasem współczesnym teletekstem) w Polsce i Platformy Hybrydowej TVP, przypomniał na konferencji dyrektor Ośrodka-TVP Technologie Wiesław Łodzikowski: rozwinął się rynek reklamy hybrydowej, pomyślnie zostały przeprowadzone przez TVP we współpracy z firmą LG Electronics pierwsze w Europie testy wideo UltraHD 4K w DVB-T na bazie HbbTV. Telewizja hybrydowa została udostępniona na kolejnych kanałach telewizyjnych w DVB-T. Odnotowano również znaczący wzrost liczby urządzeń odbierających HbbTV.

Telewizja hybrydowa, to również nowoczesne i doskonałe narzędzie dla marketingowców i reklamodawców, czego na przykładzie przeprowadzonych na Platformie Hybrydowej TVP kampanii dowodził podczas HbbTV Summit Poland Tomasz Choroszewski z Biura Reklamy TVP. Część z tch kampanii już dziś wyznacza nowe standardy dla reklamy hybrydowej na świecie.

[Łukasz Szewczyk]