Facebook zaprezentował nowy zestaw wirtualnej rzeczywistości oparty na koncepcji i ma zupełnie inny design niż większość innych urządzeń VR dostępnych obecnie na rynku. Zamiast obszernego urządzenia, które zakrywa górną połowę twarzy i musi być przymocowane do głowy, ten prototyp wygląda jak para dużych okularów przeciwsłonecznych, które można wygodnie ułożyć na uszach.
Jednak Facebook rozlicza to nowe urządzenie jako parę okularów rzeczywistości rozszerzonej, jak to się dzieje w przypadku powszechnych koncepcji urządzeń AR, ale jako legalny produkt VR. Są bardzo cienkie, o grubości ekranu mniejszej niż 9 mm, a Facebook twierdzi, że mają pole widzenia "porównywalne z dzisiejszymi konsumenckimi produktami VR". Oto widok z góry:
Okulary koncepcyjne są nie tylko cienkie, ale wyglądają tak, jakby najwyraźniej przesyłały obrazy do twoich oczu w sposób inny niż standardowe zestawy słuchawkowe VR dostępne obecnie na rynku.
Większość wyświetlaczy VR ma wspólną optykę: prosta soczewka refrakcyjna złożona z grubego, zakrzywionego elementu lub szkła lub plastiku. Proponujemy zastąpienie tego nieporęcznego elementu optyką holograficzną. Podobnie jak holograficzne obrazy, optyka jest zapisem interakcji światła laserowego z przedmiotami, ale w tym przypadku obiekt jest soczewką, a nie sceną 3D. Rezultatem jest radykalne zmniejszenie grubości i masy: holograficzna optyka zgina światło jak soczewka, ale wygląda jak cienka, przezroczysta naklejka.
Projekt okularów typu proof-of-concept wykorzystuje także technikę, którą Facebook nazywa "składaniem optycznym opartym na polaryzacji", aby zmniejszyć ilość miejsca między rzeczywistym wyświetlaczem a soczewką, która skupia obraz. Dzięki optycznemu składaniu opartemu na polaryzacji "światłem można sterować tak, aby poruszało się zarówno do przodu, jak i do tyłu wewnątrz soczewki, dzięki czemu ta pusta przestrzeń może być wielokrotnie przemieszczana, powodując ułamek pierwotnej objętości".
Ten GIF pomaga zwizualizować, jak obie techniki działają razem:
Te okulary są jednak tylko dowodem koncepcji, więc nie jest jasne, czy kiedykolwiek trafią na rynek.
Chociaż nie możemy być pewni, czy któryś z gigantów technologicznych wyda kombinację okularów AR / VR, dowód na to, że Facebook popisuje się, może rzucić okiem na to, jak takie urządzenie może wyglądać w przyszłości.
Jednak Facebook rozlicza to nowe urządzenie jako parę okularów rzeczywistości rozszerzonej, jak to się dzieje w przypadku powszechnych koncepcji urządzeń AR, ale jako legalny produkt VR. Są bardzo cienkie, o grubości ekranu mniejszej niż 9 mm, a Facebook twierdzi, że mają pole widzenia "porównywalne z dzisiejszymi konsumenckimi produktami VR". Oto widok z góry:
Okulary koncepcyjne są nie tylko cienkie, ale wyglądają tak, jakby najwyraźniej przesyłały obrazy do twoich oczu w sposób inny niż standardowe zestawy słuchawkowe VR dostępne obecnie na rynku.
Większość wyświetlaczy VR ma wspólną optykę: prosta soczewka refrakcyjna złożona z grubego, zakrzywionego elementu lub szkła lub plastiku. Proponujemy zastąpienie tego nieporęcznego elementu optyką holograficzną. Podobnie jak holograficzne obrazy, optyka jest zapisem interakcji światła laserowego z przedmiotami, ale w tym przypadku obiekt jest soczewką, a nie sceną 3D. Rezultatem jest radykalne zmniejszenie grubości i masy: holograficzna optyka zgina światło jak soczewka, ale wygląda jak cienka, przezroczysta naklejka.
Projekt okularów typu proof-of-concept wykorzystuje także technikę, którą Facebook nazywa "składaniem optycznym opartym na polaryzacji", aby zmniejszyć ilość miejsca między rzeczywistym wyświetlaczem a soczewką, która skupia obraz. Dzięki optycznemu składaniu opartemu na polaryzacji "światłem można sterować tak, aby poruszało się zarówno do przodu, jak i do tyłu wewnątrz soczewki, dzięki czemu ta pusta przestrzeń może być wielokrotnie przemieszczana, powodując ułamek pierwotnej objętości".
Ten GIF pomaga zwizualizować, jak obie techniki działają razem:
Choć wskazuje na przyszły rozwój lekkiej, wygodnej i wydajnej technologii AR / VR, obecnie nasza praca jest czysto badawcza, pisze zespół badawczy Facebooka w swoim blogu. Wiele firm krąży wokół koncepcji podobnych do okularów zestawów słuchawkowych AR / VR, które łączą najlepsze cechy obu technologii w jednym urządzeniu, ale zwykle kończy się to jako nieporęczny zestaw słuchawkowy zorientowany na VR, który wykorzystuje skierowane na zewnątrz aparaty do wykonywania lekkiego AR . Intel i Microsoft, które używają wyrażenia mieszana rzeczywistość do opisania urządzeń takich jak HoloLens, inwestują w ten pomysł od pewnego czasu. Ale coraz więcej firm pracuje teraz za kulisami, aby urzeczywistnić mniejsze, naprawdę hybrydowe urządzenie. Apple podobno pracuje nad czymś takim od lat, a Google właśnie dziś kupił firmę AR glasses company North, , przejęcie, które może pozwolić firmie ożywić swoje marzenie o konsolowym wyświetlaczu w stylu Google Glass.
Chociaż nie możemy być pewni, czy któryś z gigantów technologicznych wyda kombinację okularów AR / VR, dowód na to, że Facebook popisuje się, może rzucić okiem na to, jak takie urządzenie może wyglądać w przyszłości.