Dzisiaj AMD wprowadziło na rynek pierwsze ze swoich kart graficznych Radeon z architekturą "Big Navi" RDNA 2, RX 6800 XT i RX 6900 XT. Te karty konkurują bezpośrednio z RTX 3070, RTX 3080 i RTX 3090 firmy Nvidia.

Ryt6ueqryhejrytjrj Thdherhnrjyryj Thdhertjrtjt Rtjhdethrymjrymj

Podobnie jak linia RTX 3000 firmy Nvidia, nowe karty oferują gry w rozdzielczości 4K z prędkością 60 kl./s, z pełną obsługą DirectX 12 Ultimate, z przyspieszaniem sprzętowym ray tracing w czasie rzeczywistym.

Tdykjrtjhrykrykryk Frytjrtjrykrykj Frtyjdtherkjrjk Ftjdftjhrkjrkyt Rytjdhtrkjryk

RDNA2 przyniósł ogromny wzrost liczby klatek na sekundę w porównaniu z poprzednią generacją "little Navi" serii RX 5000 - ale większość ludzi będzie się interesować tym, jak komponenty wypadają w porównaniu z ofertą Nvidii, a nie AMD ostatniej generacji. Pod względem mocy obliczeniowej GPU, seria RTX 3000 firmy Nvidia i seria RX 6000 firmy AMD wydają się być w martwym punkcie. Jak zawsze, warto z przymrużeniem oka wziąć testy porównawcze dostawcy - ale nie spodziewamy się późniejszych istotnych różnic w prywatnych testach, gdy karty te trafią na rynek.

AMD nie porównało RX 6800 (bez XT) z RTX 3070 firmy Nvidia; zamiast tego model 6800 został porównany z RTX 2080Ti ostatniej generacji. Jednak w większości przypadków - i poparte niedawnymi testami Sama Machkovecha - te karty działają dość podobnie. Możemy więc rozsądnie odczytać wykres RX 6800 w porównaniu do RTX 3070.

Funkcje
Największym dodatkiem do arsenału Radeona z RDNA 2 jest ray tracing w czasie rzeczywistym i obsługa DirectX 12 Ultimate. Nowe karty zawierają jeden akcelerator RT dla każdej jednostki obliczeniowej na karcie, oferując około dziesięciokrotny wzrost wydajności śledzenia promieni RT w porównaniu z implementacjami opartymi wyłącznie na oprogramowaniu.
Dodanie sprzętowego ray tracingu w czasie rzeczywistym sprawia, że ??Radeon osiąga zgodność funkcji gier z gamą Nvidii, przynajmniej na papierze. Rozszyfrowanie, jak dobrze obsługa ray tracingu Radeona radzi sobie w praktyce, zajmie trochę czasu - a zwłaszcza w kontekście gier, które do tej pory były głośno reklamowane z logo "Nvidia RTX", mimo że w dużej mierze opierają się na bardziej otwartym protokole DirectX Ray Tracing.

Jeśli chodzi o konsole, Microsoft chciał natychmiast przypomnieć graczom, że konsole nowej generacji będą wykorzystywać "pełny zestaw funkcji sprzętowych RDNA 2".
Nowa architektura RDNA2 zapewnia również większą wydajność energetyczną w gamie Radeonów, z 300W 6800 XT i 6900 XT pokonując swoich konkurentów Nvidia odpowiednio o 20W i 50W. W najniższym segmencie, Nvidia jest liderem, a 220-watowa Nvidia RTX 3070 pokonuje 250-watowego Radeona RX 6800.

Ceny
Etfhbsdgsnrnrn

Konsumenci prawdopodobnie będą mieli trudności z wydaniem dodatkowych 80 USD w tym przedziale cenowym na kartę z wyższą temperaturą i bardziej niepewnym śledzeniem promieni RT w czasie rzeczywistym. Ale z innych względów AMD może mieć przewagę - jeśli większe ilości pamięci VRAM w każdej klasie są Twoim punktem odniesienia. 16 GB pamięci GDDR6 VRAM w RX 6800 jest dwukrotnie większe niż w porównywalnym RTX 3070 firmy Nvidia.

Propozycja wartości jest bliższa nawet po aktualizacji do 6800XT i prawie przytłaczająca na najwyższym poziomie. To tam RTX 3090 Nvidii kosztuje aż o 50 procent więcej niż RX 6900 XT AMD przy mniej więcej takich samych szybkościach klatek 4K. Obie te karty AMD mają również 16 GB pamięci GDDR6 VRAM, ale nie jest to taktowane tak wysoko, jak wybrana przez Nvidię pamięć GDDR6X VRAM (z tego 11 GB w RTX 3080 i 24 GB w RTX 3090).

Jeśli wszystko, czego szukasz, to najwyższa liczba klatek na sekundę w rozdzielczości 4K w obecnych grach AAA, nie zwracając uwagi na ray tracing, górna część serii RX 6000 wydaje się być wyraźnymi zwycięzcami. Dla każdego, kto mocno zainwestował w technologię RT, trzymanie się Nvidii - która wprowadziła ją na rynek o generację wcześniej - może być lepszym rozwiązaniem, jeśli nie możesz czekać kilka miesięcy, aby zobaczyć, jak te funkcje i ich wydajność zmienią się na rynku.