Kiedy firma Relativity Space zosta³a za³o¿ona z odwa¿nym pomys³em wykorzystania druku 3D do wyprodukowania prawie ca³ej rakiety, za³o¿enie brzmia³o rewolucyjnie. Pozostaj± bardzo realne pytania, czy takie podej¶cie jest ostatecznie wykonalne. Niemniej jednak technologia druku 3D firmy wydaje siê dzia³aæ. Dwa ostatnie kamienie milowe w rozwoju rakiety Terran 1 firmy sugeruj±, ¿e technologia dzia³a naprawdê dobrze.
Drugi etap wydruku
W wywiadzie dyrektor generalny Relativity Tim Ellis powiedzia³, ¿e firma niedawno wydrukowa³a drugi cz³on, który zostanie wykorzystany podczas inauguracyjnego lotu rakiety Terran 1, który ma siê obecnie odbyæ przed koñcem 2021 roku. Dzienny wydruk nie przekracza³ ok. 30cm, w czasie pracy drukarki wyprodukowanie o wysoko¶ci ok. 6 m zajê³o ³±cznie oko³o trzech tygodni.Po zakoñczeniu drukowania firma rozpoczê³a instalacjê silnika pró¿niowego Aeon i systemu separacji na pierwszym cz³onie rakiety. Firma z siedzib± w Kalifornii zamierza wys³aæ drugi cz³on do swoich obiektów w Stennis Space Center w Mississippi w celu przetestowania. Zak³adaj±c udan± kampaniê testow±, scena zostanie nastêpnie przeniesiona na Florydê, gdzie zostanie zintegrowana z pierwszym etapem w celu uruchomienia.
Ta inauguracyjna misja rakiety Terran 1 nie bêdzie mia³a ¿adnego komercyjnego ³adunku, wiêc Relativity mo¿e skupiæ siê na samej rakiecie. Zapytany o szanse dotarcia na orbitê , Ellis powiedzia³, ¿e jest przekonany, ¿e firma zdobêdzie du¿± wiedzê na temat rakiety no¶nej.
Drugi start firmy bêdzie mia³ ³adunek dla NASA. Rakieta Terran 1 o maksymalnej ³adowno¶ci 1,25 tony ma cenê bazow± 12 milionów dolarów. Wejdzie na coraz bardziej konkurencyjny rynek ma³ych rakiet no¶nych.
Silnik
Relativity by³a równie¿ w stanie udowodniæ zalety drukowania 3D poprzez zmianê metalu u¿ywanego w komorze ci±gu silnika Aeon - z których dziewiêæ bêdzie zasilaæ pierwszy cz³on rakiety. In¿ynierowie zaczêli od stopu na bazie niklu wewn±trz komory ci±gu, poniewa¿ by³ to materia³ ³atwiejszy w obróbce podczas procesu produkcyjnego. Ale stop na bazie miedzi ma lepsz± przewodno¶æ i pozwala na wy¿sze temperatury spalania - a tym samym silnik o wy¿szej sprawno¶ci.Silnik Aeon z miedzian± komor± ci±gu przechodzi testy w Stennis Space Center
Poniewa¿ Relativity bêdzie potrzebowaæ tej technologii w przysz³ych rakietach, takich jak wiêksza Terran R, która bêdzie korzystaæ z wiêkszej wersji silnika Aeon, zdecydowano wprowadziæ miedzian± komorê ci±gu i dyszê. Firma nie musia³a tego robiæ w przypadku rakiety Terran 1, ale zdecydowa³a siê teraz wyprodukowaæ nowy silnik, poniewa¿ okaza³o siê, ¿e stosunkowo ³atwo jest dokonaæ wymiany materia³ów przy u¿yciu technologii wytwarzania przyrostowego.