Tablety z rzutnikami już się pojawiały, ale po raz pierwszy takie urządzenie wypuścił znany producent. Chodzi o tablety Yoga od Lenovo, które mogą wprowadzić powiew świeżości do nieco zastanego rynku tabletów.
Firma Lenovo zaprezentowała urządzenia Yoga. Zostały one rzekomo zaprojektowane z Ashtonem Kutcherem, bardzo obiecującym aktorem, który stał się twarzą marki Yoga. Z technicznego punktu widzenia udział aktora jest bez znaczenia. Przejdźmy do konkretów.

Yoga, czyli co dokładnie?


Lenovo pokazało dokładnie trzy urządzenia:
  • Yoga Tablet 2 Pro - duży, 13-calowy tablet z projektorem i subwooferem. Działa na Androidzie 4.4 i procesorem Intel Atom.
  • Yoga Tablet 2 - urządzenie dostępne w wielkości 8 i 10 cali, z Androidem 4.4 lub z Windowsem 8.1 i procesorem Intel Atom
  • Yoga 3 Pro - notebook z Windowsem 8.1 i procesorem Procesor Intel Core M-70.

Nazwa "Yoga" zapewne ma nawiązywać do możliwości związanych z trzymaniem i stawianiem tych urządzeń. Tablety Yoga posiadają baterię w bocznym cylindrze, który ułatwia chwycenie tabletu jedną dłonią. Jest też podstawka, która umożliwia stawianie tabletu oraz wieszanie go na ścianie (dzięki otworowi w podstawce).

Do urządzeń będzie można stosować montowaną na zatrzask klawiaturę Accutype Bluetooth. Urządzenia mają więc nieco hybrydowy charakter. Czas pracy na baterii ma wynosić 18 godzin w przypadku Yoga Tablet 2 z Androidem oraz do 15 godzin w przypadku Yoga Tablet 2 Pro. W przypadku tabletu w wersji Pro wrażenie robi wyświetlacz IPS o rozdzielczości 2560x1440.

Projektor i subwoofer w tablecie


Uwagę mediów przyciąga projektor Pico, który został wbudowany w Yoga Tablet 2 Pro. Umożliwia on rzucanie na dowolną powierzchnię obrazu o proporcjach 16:9. Do tego jest system głośników o mocy 8 wat, który składa się z dwóch głośników z przodu oraz subwoofera z tyłu. Wydajna bateria pozwoli odtwarzać treści na rzutniku przez trzy godziny, bez potrzeby podłączania tabletu do czegokolwiek.

Tablety potrzebują innowacji


Warto zauważyć, że były już próby wprowadzania na rynek tabletów z rzutnikiem, ale po raz pierwszy taką próbę podjął czołowy producent komputerów. Są również próby wprowadzania na rynek przenośnych rzutników, takich jak TouchPico. Ten rzutnik może więcej niż zwykły rzutnik, bo zmienia on dowolną powierzchnię w ekran dotykowy. Możliwe, że w późniejszym czasie jakiś producent tabletów, laptopów lub hybryd spróbuje zintegrować taką technologię ze swoim urządzeniem.

Analitycy nie od dziś mówią, że na rynku tabletów brakuje innowacji. Uważa się nawet, że jest to powód spadającej sprzedaży tych urządzeń. Ludzie nie mają powodu, aby kupować nowe urządzenia tego typu. W tej sytuacji eksperymenty z nowymi zastosowaniami tabletów (np. jako przenośnych systemów odtwarzania z własnym rzutnikiem) mogą utorować drogę do nowych trendów i nowych przychodów.

Firma Lenovo nie jest mocno kojarzona z rynkiem tabletów, ale jest to pierwszy gracz na rynku PC, który ciągle notuje wzrosty sprzedaży mimo kurczenia się całego rynku. Według danych IDC firma sprzedała 15,7 mln urządzeń w trzecim kwartale 2014 roku i posiada obecnie 20% udziałów w rynku komputerów osobistych.

[Marcin Maj]