Co dziewiąty nastolatek w Polsce (11%) w wieku 15-18 lat wysyłał za pośrednictwem telefonu lub internetu swoje nagie lub prawie nagie zdjęcia. Jedna trzecia respondentów (34%) przyznała, ze otrzymuje takie fotki - wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie Fundacji Dzieci Niczyje przez GfK Polonia.

Seksting, czyli przesyłanie nagich lub prawie nagich zdjęć i filmów przy użyciu telefonów komórkowych i internetu, stanowi poważne zagrożenie dla prywatności młodych ludzi. Zdarza się, że materiały przesyłane w prywatnej korespondencji trafiają do sieci, a przedstawione na nich osoby stają się ofiarami cyberprzemocy.

Diagnoza Fundacji Dzieci Niczyje wskazuje, że problem w znacznym stopniu dotyczy również nastolatków w Polsce. Wynika z niej, że seksting realizuje się głównie pomiędzy osobami znajomymi, będącymi w związku lub na etapie nawiązywania relacji. Dziewczęta (14%) wysyłają materiały erotyczne ze swoim udziałem częściej niż chłopcy (8%). Odbiorcami takich treści są za to zdecydowanie częściej chłopcy (40%), niż dziewczęta (29%).

Badania i nasze doświadczenia ukazują stosowanie podwójnych standardów z uwagi na płeć uczestników sekstingu - chłopcy są zazwyczaj usprawiedliwiani, czy wręcz podziwiani, podczas gdy dziewczyny prezentujące się nago oceniane są negatywnie, często przy użyciu wulgarnych epitetów. Problem wzmaga beztroskie podejście młodych ludzi do dysponowania swoim wizerunkiem, również o charakterze seksualnym, przedmiotowe traktowanie dziewcząt, przypisywanie wyglądowi szczególnej wartości i gotowość do krytykowania osób odbiegających od powszechnych kanonów urody. Jest to w dużej mierze wpływ wzorców płynących z przekazów medialnych- reklam, teledysków, relacji z życia gwiazd showbiznesu, czy w końcu popularnej wśród młodych ludzi pornografii, która zastępuje często rzetelną edukację seksualną
- komentuje Łukasz Wojtasik z Fundacji Dzieci Niczyje, do której coraz częściej trafiają przypadki sekstingu.

Fundacja Dzieci Niczyje już w listopadzie 2014 roku rozpocznie kampanie społeczną poświęconą problemowi sekstingu wśród dzieci i młodzieży. Do szkół trafią scenariusz zajęć profilaktycznych, a w sieci prezentowane będą reklamy i filmy przestrzegają przed konsekwencjami wymiany materiałów o charakterze erotycznym.

[Łukasz Szewczyk]