3 grudnia SMS obchodzi swoje kolejne urodziny. Mimo, że krótka wiadomość tekstowa kończy właśnie 22 lata, to wciąż pozostaje jednym z najpopularniejszych środków komunikacji. Z raportów UKE i GUS-u wynika, że Polacy w dalszym ciągu kochają SMS-y, chociaż w ostatnim roku odnotowano pierwszy od lat spadek liczby wysłanych wiadomości.

22 lata temu, 3 grudnia 1992 roku Neil Papworth, pracownik brytyjskiej sieci Vodafone wysłał pierwszą na świecie krótką wiadomość tekstową o treści "Merry Christmas" z życzeniami świątecznymi dla swoich kolegów. Pierwszy SMS został wysłany z komputera, gdyż ówczesne telefony komórkowe nie posiadały jeszcze klawiatury. Pierwsza krótka wiadomość tekstowa z życzeniami dotarła do Richarda Jarvisa, dyrektora w firmie Vodafone, który odebrał ją używając modelu komórki Orbitel 901.

W dniu narodzin SMS-a niewiele było takich osób, które wierzyły, że te 160 znaków stanie się jednym z najchętniej wykorzystywanych sposobów komunikacji między ludźmi na całym świecie. Początkowo operatorzy planowali wykorzystywać je tylko do informowania klientów o awariach sieci czy zmianach w cenniku, dlatego nie było możliwości przesyłania komunikatów między różnymi sieciami. SMS-y zaczęły krążyć między różnymi sieciami operatorów dopiero 7 lat później, w 1999 roku.

Okazało się, że ta niepozorna, prosta i tania usługa zaczęła jednak zdobywać popularność. Główną grupą napędzającą rozwój SMS na początku lat dziewięćdziesiątych była młodzież, która doskonale sobie radziła z redagowaniem wiadomości liczących tylko 160 znaków. Mimo upływu lat okazuje się, że w dalszym ciągu SMS sprawdza się jako skuteczne narzędzie przekazywania informacji.

Według raportu o stanie rynku telekomunikacyjnego w 2013 roku przygotowanego przez Urząd Komunikacji Elektronicznej w ubiegłym roku Polacy wysłali 52,2 mld SMS-ów, co oznacza spadek o 0,9% względem poprzedniego roku. Na jednego mieszkańca kraju przypadło średnio 1355 wysłanych wiadomości SMS w ciągu roku. Raport UKE wskazuje na pierwszy od 2009 roku spadek liczby krótkich wiadomości tekstowych wysłanych w polskich sieciach komórkowych.

Z kolei raport "Łączność" opublikowany przez Główny Urząd Statystyczny wskazuje, że w ubiegłym roku Polacy wysłali o ponad 1,2 mld SMS mniej niż w 2012 roku. Zmniejszenie liczby nadanych SMS-ów spowodowany jest m.in. wzrostem popularności smartfonów oraz komunikatorów mobilnych wykorzystywanych do codziennej komunikacji między użytkownikami.

Mimo, że statystki UKE i GUS wskazują na spadek liczby SMS-ów wysłanych przez Polaków to wyraźnie widać, że krótka wiadomość tekstowa to wciąż cieszy się ogromną popularnością i sympatią użytkowników telefonii komórkowej. Transformacja technologiczna z telefonów komórkowych w kierunku nowoczesnych smartfonów przełożyła się na wzrost wykorzystania komunikatorów mobilnych - to właśnie one uważane są za głównego konkurenta SMS-ów. Krótka wiadomość tekstowa świetnie sprawdza się np. w komunikacji w sytuacji kryzysowej, gdy kluczowe jest niezawodne dotarcie do szerokich grup odbiorców. Przez te wszystkie lata z SMS-em zdążyliśmy się zaprzyjaźnić i myślę, że niewielu jest takich, którzy wyobrażają sobie swojego smartfona bez takiej funkcjonalności
- powiedział Marcin Papiński, Dyrektor ds. Rozwoju w firmie Infobip.

Analitycy Analysys Mason wskazują, że w 2013 r. przeciętny użytkownik telefonii komórkowej w Polsce wysłał 1014 SMS-ów, co oznacza, że Polska znalazła się powyżej średniej dla wybranych państw Unii Europejskiej wynoszącej 956 wiadomości SMS. Badanie pokazuje, że najwięcej SMS-ów na użytkownika przypada we Francji - 2837, Belgii - 2442 oraz Irlandii - 1780. Najmniejszą popularnością SMS-y cieszą się w Holandii (270) Estonii (193) i Bułgarii (95).

Ogromna popularność krótkiej wiadomości tekstowej nawet wśród użytkowników bezpłatnych aplikacji komunikacyjnych wynika z uniwersalności usługi, jaką jest SMS. Wysyłanie SMS-ów jest niezależne od dostępu do Internetu dociera do odbiorców, którzy przebywają na obszarze pozbawionym mobilnych sieci szerokopasmowych. Pod tym względem jest bardziej niezawodnym rozwiązaniem, niż mobilne komunikatory. Ponadto, porozumiewanie się z drugą osobą za pośrednictwem komunikatora mobilnego wymaga, aby oboje rozmówcy posiadali smartfony i byli zalogowani do tej samej aplikacji.

SMS-y są coraz bardziej popularnym narzędziem do autoryzacji przelewów, w ten sposób przekazywane są również przypomnienia o zaległych fakturach czy terminie wizyty u lekarza. Wiadomość tekstowa może również zawierać informację o zniżkach lub atrakcyjnych wydarzeniach kulturalnych w miejscu zamieszkania odbiorców. Sprawdza się również podczas powodzi lub innych sytuacji kryzysowych.

[Łukasz Szewczyk]