Państwowe e-usługi pozwalające na sprawdzanie informacji o samochodach i autobusach zostały udostępnione przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych.
Dziennik Internautów już wcześniej informował, że Ministerstwo Spraw Wewnętrznych chce uruchomić usługi Historia Pojazdu oraz Bezpieczny Autobus. Chodzi o to, aby osoby kupujące auta miały możliwość sprawdzenia ich historii, a osoby korzystające z usług transportowych mogły zweryfikować, czy dany autobus jest bezpieczny.

Wprowadzenie tych e-usług wymagało pewnych zmian prawa. Dziś MSW poinformowało o dostępności obydwu usług.

Historia Pojazdu


Usługa Historia Pojazdu jest dostępna pod adresem www.historiapojazdu.gov.pl. Skorzystanie z tej usługi wymaga podania numeru rejestracyjnego auta, numeru VIN oraz daty pierwszej rejestracji.
Dzięki usłudze można sprawdzić m.in:
  • czy pojazd ma ważne obowiązkowe ubezpieczenie OC;
  • czy ma ważne obowiązkowe badanie techniczne (oraz czy wcześniej regularnie, w terminie przechodził badania techniczne);
  • jaki stan licznika odnotował diagnosta podczas badania technicznego (informacje o stanie licznika są gromadzone w ewidencji od 2014 r.);
  • dane techniczne pojazdu, takie jak moc silnika czy rodzaj paliwa;
  • liczbę właścicieli pojazdu oraz czy jest to osoba fizyczna, czy firma lub organizacja, a także czy pojazd nie został oznaczony w ewidencji jako kradziony.

Bezpieczny Autobus


Druga udostępniona usługa to Bezpieczny Autobus. Jest ona dostępna pod adresem www.bezpiecznyautobus.gov.pl.
Usługa pozwala sprawdzić informacje o autobusie lub autokarze, którym podróżujemy lub mamy zamiar podróżować. Wystarczy podać numer rejestracyjny autobusu na stronie www.bezpiecznyautobus.gov.pl, aby uzyskać dostęp do informacji, które mogą wpłynąć na bezpieczeństwo podróży.

Dzięki usłudze sprawdzimy:
  • czy autobus lub autokar ma ważne obowiązkowe ubezpieczenie OC;
  • czy autobus lub autokar posiada waz?ne obowiązkowe badanie techniczne;
  • dane techniczne, takie jak liczba miejsc czy masa pojazdu;
  • komunikat, czy pojazd nie jest oznaczony obecnie w bazie jako wyrejestrowany, wycofany z ruchu lub kradziony.

Obydwie usługi mają prosty interfejs i najwyraźniej są dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Stworzono je w ramach projektu CEPiK 2.0 realizowanego przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i podległy mu Centralny Ośrodek Informatyki. Celem projektu jest uruchomienie szeregu przydatnych usług świadczonych elektronicznie dla obywateli i przedsiębiorców. Zakończenie prac nad projektem CEPiK 2.0 i związanymi z nim e-usługami planowane jest na 2016 r. Proponowane rozwiązania mają być stale rozwijane i udoskonalane.

[Marcin Maj]